Άρθρο του προέδρου του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη
Υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος μπροστά μας, ώστε ο πολίτης να κατανοήσει, τι στην πραγματικότητα σημαίνει «έξυπνη πόλη», πώς να αξιοποιήσει το πλήθος των πληροφοριών και πώς αυτή τελικά επιδρά θετικά στην ζωή του, επισημαίνει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, σε άρθρο του στο μεγάλο αφιέρωμα του περιοδικού Smart Cities στον Πειραιά.
Διαβάστε αναλυτικά το άρθρο του κ. Κορκίδη:
Κατά την τελευταία δεκαετία, η έννοια της «έξυπνης πόλης» έχει εξελιχθεί ουσιαστικά από ένα ουτοπικό όνειρο σε μια απτή πραγματικότητα, για τους ειδικούς σε θέματα πληροφορικής και ΑΙ, αλλά και τους πολεοδόμους…. Κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους, πόλεις σε όλο τον κόσμο θα συνεχίσουν να ενσωματώνουν την τεχνητή νοημοσύνη (AI) στις βασικές λειτουργίες τους, από τη διαχείριση της κυκλοφορίας και τις πρωτοβουλίες μείωσης του εγκλήματος έως τα σχέδια κοινωνικής ανισότητας.
Ωστόσο, τα ερωτήματα παραμένουν. Οι έξυπνες πόλεις που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη θα εκπληρώσουν την υπόσχεση ενός παγκόσμιου μετασχηματιστικού αποτελέσματος; Και πώς οι έξυπνες πόλεις τεχνητής νοημοσύνης θα διασταυρωθούν με τις ανθρώπινες ανάγκες;
Πριν επιχειρήσουμε να απαντήσουμε σε αυτά τα ερωτήματα θα πρέπει να απαντήσουμε το ερώτημα, για το αν και κατά πόσο ο πολίτης μιας «έξυπνης πόλης» αντιλαμβάνεται, τι στην ουσία σημαίνει για τον δικό του κόσμο. Η απάντηση θα εκπλήξει, καθώς με βάση τα στοιχεία, οι περισσότεροι πολίτες συνταυτίζουν την έννοια του «έξυπνου» με λειτουργίες που είναι ενσωματωμένες στο κινητό τους.
Είναι σίγουρο, λοιπόν, ότι υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος μπροστά μας, ώστε ο πολίτης να κατανοήσει, τι στην πραγματικότητα σημαίνει «έξυπνη πόλη», πώς να αξιοποιήσει το πλήθος των πληροφοριών και πώς αυτή τελικά επιδρά θετικά στην ζωή του.
Είναι σίγουρο ότι, η τεχνητή νοημοσύνη θα χρησιμοποιηθεί για την ενίσχυση της αποδοτικότητας και της βιωσιμότητας της πόλης με τη διαχείριση της ενέργειας, του νερού και της κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο. Η ταχεία ανάπτυξη των πόλεων οδηγεί στην αυξημένη χρήση της τεχνητής
νοημοσύνης για την ενίσχυση της αποδοτικότητας, καθώς οι αλγόριθμοι μηχανικής μάθησης επεξεργάζονται δεδομένα, για να επιτρέψουν την αποτελεσματικότερη κατανομή των πόρων.
Αν επιλέξουμε από το πλήθος των εφαρμογών, που υπάρχουν διαθέσιμες σήμερα, η εφαρμογή που σχετίζεται με το μείζον πρόβλημα του κυκλοφοριακού, που ταλανίζει τις πόλεις, μπορεί να παράσχει λύσεις. Σήμερα χάνονται στο κυκλοφοριακό πολλές ανθρωποώρες, οι οποίες στοιχίζουν, αντανακλώντας στο βιοτικό επίπεδο, αλλά και στο επιχειρηματικό πεδίο,καθώς το κυκλοφοριακό επιδρά στην προσβασιμότητα των επιχειρήσεων, στην ταχύτητα του εφοδιασμού τους, αλλά και στη διάθεση του αγοραστικού κοινού να επισκεφθεί μέρη, όταν γνωρίζει ότι θα ταλαιπωρηθεί.
Όταν μιλάμε για «έξυπνες πόλεις», θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι, υπάρχει συνεχής εστίαση στους ανθρώπους και τις κοινότητες, αξιοποιώντας την τεχνολογία για να βελτιώσουμε τα αποτελέσματα για όλους. Και εδώ, ακριβώς, είναι ο πρωταγωνιστικός ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Κανείς δεν γνωρίζει καλύτερα από την Τ.Α. τις αδυναμίες, αλλά και τις ανάγκες μιας πόλης. Και εδώ είναι το «κλειδί». Γιατί αν δεν αξιοποιηθεί αυτή η «γνώση» και με την βασική προϋπόθεση ότι, θα αξιοποιηθεί παράλληλα η «γνώση» των παραγωγικών τάξεων, που λειτουργούν στην πόλη, κάθε προσπάθεια θα αποβεί ανεπιτυχής.
Ο Πειραιάς είναι ένα κομβικό λιμάνι που βρίσκεται στη «ρότα» να καταστεί smart port. Εντός και εκτός λιμενικής ζώνης. Διπλή η πρόκληση, διπλή η προσπάθεια, διπλά τα ζητήματα που πρέπει να απαντηθούν.
Οφείλουμε, λοιπόν, να δούμε μία προς μία τις βασικές παραμέτρους που συνθέτουν αυτό που εννοούμε σήμερα έξυπνη πόλη, με τα δεδομένα του σήμερα, τεχνολογικά και οικονομικά και να προσδιορίσουμε τις πολιτικές, όχι με βάση το σήμερα, αλλά με χρονικό ορίζοντα, ικανό να απαντήσει σε αυτό, που ονομάζουμε προκλήσεις για την έξυπνη πόλη του αύριο. Και οφείλουμε να το δούμε τώρα, γιατί η χρονοτριβή, το μόνο που προσφέρει είναι διαπιστώσεις, συνήθως ανέξοδες…
