Ο Λεωνίδας Χριστόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΚΟΜΕΔ – Creative Greece, μιλάει αποκλειστικά στο AI Report για τον νέο εθνικό φορέα που φιλοδοξεί να μετασχηματίσει το τοπίο της οπτικοακουστικής δημιουργίας στην Ελλάδα. Από τον κινηματογράφο και τη μουσική, μέχρι τα video games και την Τεχνητή Νοημοσύνη, το ΕΚΚΟΜΕΔ επενδύει σε καινοτόμες δράσεις, χτίζει διεθνείς συνεργασίες και δίνει ώθηση στη νέα γενιά δημιουργών. Με όραμα, συγκεκριμένα εργαλεία και εξωστρέφεια, το επιχειρεί να ξεπεράσει τη λογική του «δημόσιου οργανισμού» και να λειτουργήσει ως καταλύτης για ένα βιώσιμο και ανταγωνιστικό οικοσύστημα ψηφιακού πολιτισμού.
ΑΙ Report: Το ΕΚΚΟΜΕΔ είναι ένας νέος, φιλόδοξος θεσμός. Πώς ορίζετε εσείς τον ρόλο του στη σημερινή συγκυρία;
Το ΕΚΚΟΜΕΔ είναι ο νέος εθνικός φορέας, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού, για την ανάπτυξη του Κινηματογράφου και της Οπτικοακουστικής Δημιουργίας, δηλαδή του animation, των immersive τεχνολογιών στον πολιτισμό, του video-game development αλλά και της μουσικής. Σε μια εποχή που ο πολιτισμός τέμνεται με την τεχνολογία, ο ρόλος του είναι να ενδυναμώνει και να ενώνει τις δημιουργικές δυνάμεις της χώρας, με στόχο την παραγωγή πλούτου, ταυτότητας και ευκαιριών ειδικά για τη νέα γενιά δημιουργών.
ΑΙ Report: Σε ποιες δράσεις του ΕΚΚΟΜΕΔ βλέπετε ήδη απτά αποτελέσματα; Υπάρχει κάποιο παράδειγμα που θεωρείτε ενδεικτικό της στρατηγικής σας;
Η αύξηση των οπτικοακουστικών παραγωγών στη χώρα αποτελούν απτό παράδειγμα της στρατηγικής της Ελληνικής Πολιτείας. Ήδη το ΕΚΚΟΜΕΔ έχει προσελκύσει ξένα κεφάλαια στη χώρα, ύψους 644 εκατ. ευρώ μέσα από τα χρηματοδοτικά εργαλεία Cash rebate. Επίσης, έχουμε επενδύσει στην εξωστρέφεια της χώρας με αποτέλεσμα η Ελλάδα να έχει επιλεγεί να φιλοξενήσει τα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου του 2027 και να έχει γίνει η έδρα του Διεθνούς Κέντρου Παιδικού και Εφηβικού Φεστιβάλ. Αλλά και στα ζητήματα καινοτομίας και τεχνολογίας και κατάρτισης δίνουμε ιδιαίτερο βάρος μέσα από τη λειτουργία του νεοσύστατου Δημιουργικού Κόμβου.
ΑΙ Report: Η Ελλάδα έχει μια ανερχόμενη δημιουργική κοινότητα. Ποια είναι τα βασικά εμπόδια που αντιμετωπίζει και πώς μπορείτε να συμβάλετε στην υπέρβασή τους;
Βασικά εμπόδια είναι ήταν η αποσπασματικότητα δημοσίων πολιτικών, κάτι που διορθώθηκε με τη δημιουργία του ΕΚΚΟΜΕΔ που ενοποίησε τις αρμοδιότητες πρώην δημοσίων φορέων. Παρόλα αυτά, όπως και σε άλλους τομείς η έλλειψη πρόσβασης σε εργαλεία ανάπτυξης, και η περιορισμένη διεθνής διασύνδεση είναι ζητήματα που αφορούν τους νέους δημιουργούς και εκεί έχουμε δώσει το βάρος μας.
ΑΙ Report: Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ήδη εδώ. Πώς βλέπετε να ενσωματώνεται στο έργο του ΕΚΚΟΜΕΔ και με ποιες προτεραιότητες;
Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) φέρνει ένα δίκοπο μαχαίρι στο χώρο της δημιουργίας: από τη μία ανοίγει νέα πεδία δυνατοτήτων και καινοτομίας, από την generative art ως την immersive αφήγηση.
Για παράδειγμα, στον χώρο του κινηματογράφου, στην ταινία “The Irishman” και πρόσφατα στην “Everything Everywhere All at Once”, χρησιμοποιήθηκαν εργαλεία AI για την υλοποίηση de‑aging effects – δηλαδή την ψηφιακή νεανικοποίηση των χαρακτήρων – με εντυπωσιακή ακρίβεια και μεγάλη οικονομία σε χρόνους παραγωγής και κόστη. Επιπλέον, το Runway χρησιμοποιήθηκε από Hollywood VFX artists για αφαίρεση των χρωματικών φόντων (greenscreen cleanup) ακόμη και σε παραγωγές με μεγάλο προϋπολογισμό. Αυτά είναι θετικά παραδείγματα.
Από την άλλη, στο ντοκιμαντέρ «Roadrunner» του Morgan Neville, χρησιμοποιήθηκε AI για να αναπαραχθεί η φωνή του Anthony Bourdain σε σκηνές όπου δεν υπήρχε διαθέσιμο ηχητικό υλικό. Η χρήση αποκαλύφθηκε εκ των υστέρων, πυροδοτώντας έντονες συζητήσεις για την ηθική της πρακτικής. Επίσης, στην ταινία «The Brutalist», το AI χρησιμοποιήθηκε για να διεκπεραιώσει και να βελτιώσει τον αυθεντικό ήχο διαλόγου σε Ουγγρικά, χωρίς να αναδειχθεί σαφώς η χρήση των ηχητικών clones. Παρόμοια, το «Emilia Pérez» χρησιμοποίησε AI για να ενισχύσει τη φωνή της Karla Sofía Gascón, αναμειγνύοντάς την με την φωνή της Camille, με αποτέλεσμα πάλι να δημιουργηθούν αντιδράσεις σχετικά με τη νομιμότητα της επέμβασης
Όλα τα παραπάνω, είναι παραδείγματα που αναδεικνύουν την ανάγκη για μια ολοκληρωμένη στρατηγική προκειμένου από τη μια να αξιοποιηθούν όλα τα θετικά στοιχεία της AI για την τέχνη και το πολιτιστικό προϊόν, από την άλλη να κατοχυρώνονται οι δημιουργοί ως παραγωγοί αυθεντικών έργων και να θωρακίζονται τα πνευματικά τους δικαιώματα απέναντι σε πιθανές καταχρήσεις της τεχνολογίας. Και η προτεραιότητα του ΕΚΚΟΜΕΔ είναι να αναδείξει το θέμα και να εισηγηθεί πολιτικές, στο πλαίσιο της ευρύτερης κυβερνητικής στρατηγικής, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα θέματα αυτά.
ΑΙ Report: Η βιομηχανία των video games είναι παγκόσμια μια από τις πιο αναπτυσσόμενες. Πώς σκοπεύετε να στηρίξετε την ελληνική εκδοχή αυτής της βιομηχανίας;
Για πρώτη φορά, ο ΕΚΚΟΜΕΔ επενδύει συστηματικά στην ανάπτυξη του ελληνικού gaming όχι με αποσπασματικές ενέργειες, αλλά μέσω δομημένης στρατηγικής, χρηματοδοτικών εργαλείων και εξωστρεφών δράσεων. Για παράδειγμα, το χρηματοδοτικό εργαλείο VGD – Cash Rebate για Video Game Development που θα ανοίξει σύντομα επιστρέφει έως και 40% της επένδυσης σε prototype games που δημιουργούνται στην Ελλάδα, καλύπτοντας το 80% του παραγωγικού κόστους, με ανώτατο όριο το €1 εκατ. ανά έργο και είναι ειδικά διαμορφωμένο με βάση τις ανάγκες της συγκεκριμένης αγοράς, παρέχοντας ανταγωνιστικό χρηματοδοτικό εργαλείο σε indie studios και startups.
Επίσης, τον Ιανουάριο του 2025, οργανώθηκε από τον ΕΚΚΟΜΕΔ η πρώτη “Video Game Development Ecosystem Gathering” με συμμετοχή 100 εκπροσώπων από καλλιτεχνικές ομάδες, πανεπιστήμια και φορείς, για την κοινή διαμόρφωση μιας ενιαίας και ολοκληρωμένης στρατηγικής ανάπτυξης, η οποία και έχει δημοσιευτεί. Είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα έχει μια στρατηγική για τη συγκεκριμένη βιομηχανία.
Επίσης, για πρώτη φορά, το ΕΚΚΟΜΕΔ, σε συνεργασία με το Enterprise Greece, αναλαμβάνουν την οργάνωση της εθνικής αποστολής στην κορυφαία διεθνή έκθεση Gamescom της Κολωνίας. Θα συμμετάσχουν 40 game developers από 15 ελληνικές εταιρείες, σε ένα πλήρες πρόγραμμα B2B και B2C παρουσιών, με εθνικό περίπτερο και υποστήριξη για διεθνείς συμφωνίες και προβολή
Επιπρόσθετα, διοργανώνονται σεμινάρια, hackathons, workshops – μέσω του Creative Hub GR – και στοχευμένες πρωτοβουλίες σε συνεργασία με πανεπιστήμια, επενδυτές και ευρωπαϊκά προγράμματα, ενδυναμώνοντας τη δεξαμενή ταλέντων και τις startup ομάδες.
Το ΕΚΚΟΜΕΔ αναγνωρίζει το δυναμικό του gaming και του interactive storytelling ως κλάδους αιχμής. Στηρίζουμε ομάδες και στούντιο μέσω προσκλήσεων, διαγωνισμών, και διεθνούς προβολής, ενώ σχεδιάζουμε πολιτικές ενίσχυσης των startups στον χώρο των ψηφιακών δημιουργικών εφαρμογών.
ΑΙ Report: Σε έναν κόσμο που αλλάζει διαρκώς, πώς εξασφαλίζεται ότι το ΕΚΚΟΜΕΔ δεν μένει πίσω στις τεχνολογικές εξελίξεις; Υπάρχουν συνεργασίες με διεθνείς φορείς;
Πρόθεση όλων μας είναι το ΕΚΚΟΜΕΔ να μην είναι κλασσικός δημόσιος οργανισμός, αλλά να προσαρμόζεται οργανωτικά, διοικητικά και λειτουργικά στις εξελίξεις. Ο μόνος τρόπος να το κάνεις αυτό είναι να ακούς την αγορά και βέβαια να υπάρχει διεθνή δικτύωση. Ήδη τα έχουμε ξεκινήσει αυτά. Για παράδειγμα, το χρηματοδοτικό εργαλείο VGD σχεδιάστηκε ουσιαστικά βάσει των προτάσεων του gaming Οικοσυστήματος.
Η τεχνολογική επαγρύπνηση αποτελεί οριζόντια προτεραιότητα και ενσωματώνεται σε όλες τις στρατηγικές του ΕΚΚΟΜΕΔ, από τις οπτικοακουστικές παραγωγές μέχρι την πολιτιστική τεχνολογία και την καινοτομία.
ΑΙ Report: Η ενίσχυση της επαρχίας και των αποκεντρωμένων δημιουργικών κοινοτήτων είναι στόχος; Αν ναι, με ποιους τρόπους;
Η ενίσχυση της περιφέρειας είναι στρατηγική προτεραιότητα. Το ΕΚΚΟΜΕΔ υποστηρίζει δράσεις σε τοπικό επίπεδο, περιφερειακά φεστιβάλ και εργαστήρια και έχει βέβαια υπό το συντονισμό του τα περιφερειακά film offices. Πιστεύω βαθιά πως ο δημιουργικός τομέας και η σύγχρονη πολιτιστική ανάπτυξη στην περιφέρεια μπορούν να είναι εργαλείο κοινωνικής συνοχής και οικονομικής ενδυνάμωσης όπως έγινε για παράδειγμα στην πόλη του Μοντρεάλ, η οποία αναγεννήθηκε μέσα από τη δημιουργική βιομηχανία. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και στην Ελλάδα.
ΑΙ Report: Ποιο είναι το προσωπικό σας όραμα για το ΕΚΚΟΜΕΔ έως το 2030; Τι θα θέλατε να έχει αλλάξει ριζικά μέχρι τότε;
Στόχος είναι το ΕΚΚΟΜΕΔ να καταστεί πυλώνας πολιτιστικής ανάπτυξης και καινοτομίας υπό τις κατευθύνσεις και τον στρατηγικό σχεδιασμό του Υπουργείου Πολιτισμού. Ξέρετε η Ελλάδα είναι χώρα γεννήτρια πολιτισμού και υπήρξε πάντοτε πηγή έμπνευσης και δημιουργίας. Και η δημιουργικότητά της δεν είναι στατική — είναι ζωντανή, παγκόσμια και ασταμάτητη. Σήμερα, οι νέοι μας δημιουργοί, οι κινηματογραφιστές, οι καλλιτέχνες, οι καινοτόμοι και οι τεχνολόγοι μας, επανατοποθετούν την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη της σύγχρονης δημιουργικότητας. Και αυτό είναι που θέλουμε να στηρίξει το ΕΚΚΟΜΕΔ στα χρόνια που έρχονται.