Υποδομές

ΒΟΑΚ-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Έπεσαν οι υπογραφές – Ξεκινά το μεγαλύτερο οδικό έργο της Κρήτης

Σημαντική ημέρα χαρακτήρισε τη σημερινή ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, με αφορμή την υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του τμήματος Ηρακλείου του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ενός έργου που, όπως είπε, «δεν εξαγγέλλεται απλώς, αλλά υλοποιείται».

«Είναι μια σπουδαία ημέρα για την Κρήτη. Μετά από πολλές δυσκολίες και εμπόδια, ένα έργο που είχα αναλάβει προσωπικά ως δέσμευση μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Ο ΒΟΑΚ είναι τεχνικά σύνθετο, απαιτητικό, με ορίζοντα πενταετίας, αλλά είναι ταυτόχρονα ένα έργο εθνικής σημασίας για την ασφάλεια, τη συνοχή και την ανάπτυξη του νησιού», σημείωσε ο Πρωθυπουργός.

Ο κ. Μητσοτάκης κάλεσε σε στενή συνεργασία όλους τους τοπικούς φορείς για την ομαλή εξέλιξη των εργασιών: «Θέλω να ζητήσω τη συμβολή και τη συνεργασία όλων των τοπικών αρχών, ώστε να ξεπεραστούν τα όποια εμπόδια και να κατανοήσουμε τη μεγάλη αξία που έχει αυτό το έργο για την Κρήτη και τους ανθρώπους της».

Για την ανατολική Κρήτη, ο Πρωθυπουργός επανέλαβε τη δέσμευσή του: «Οι μελέτες για το τμήμα Παχειά Άμμος – Σητεία προχωρούν άμεσα. Με σταθερά βήματα, ο ΒΟΑΚ θα ενώνει την Κίσσαμο με τη Σητεία, δημιουργώντας έναν σύγχρονο, ασφαλή άξονα απ’ άκρη σ’ άκρη του νησιού».

Ο ίδιος τόνισε ότι βασική προτεραιότητα είναι η τήρηση του χρονοδιαγράμματος και του προϋπολογισμού. «Θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα και να μην ξεφύγει το κόστος. Τα έργα αυτά είναι εθνικά κεφάλαια και πρέπει να τα προστατεύσουμε».

Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στην ανάγκη ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, αποκαλύπτοντας ότι τα τελευταία χρόνια έχουν καταγραφεί δεκάδες θανατηφόρα τροχαία στον υφιστάμενο άξονα. «Θα εφαρμόσουμε ένα ολοκληρωμένο, πρωτοποριακό σχέδιο οδικής ασφάλειας για να μειώσουμε τα τροχαία και να βελτιώσουμε τις συνθήκες κυκλοφορίας σε όλο το μήκος του ΒΟΑΚ».

Παράλληλα, μίλησε για άλλα σημαντικά έργα που αλλάζουν την εικόνα της Κρήτης, όπως:

Η πρόοδος στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, που «τρέχει με ταχείς ρυθμούς και θα μεταμορφώσει την Κρήτη σε διεθνή πύλη τουρισμού και ανάπτυξης».
Το έργο φοιτητικών εστιών σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο, που θα εξασφαλίσει στέγαση για 5.000 φοιτητές, ενισχύοντας την ακαδημαϊκή και κοινωνική ζωή του νησιού.
«Η Κρήτη αλλάζει. Και αλλάζει προς το καλύτερο – με έργα που δεν μένουν στα λόγια, αλλά γίνονται πράξη», κατέληξε ο Πρωθυπουργός.

Χρίστος Δήμας:  Στόχος η μείωση των τροχαίων και η ασφαλής μετακίνηση

Την πρόοδο των εργασιών στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) παρουσίασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Δήμας, τονίζοντας πως «ο ΒΟΑΚ δεν είναι εξαγγελία, είναι ένα έργο που ήδη υλοποιείται».

Όπως ανέφερε, έχουν ήδη ξεκινήσει εργασίες στα τμήματα από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Νεάπολη, καθώς και από τη Νεάπολη μέχρι τη Χερσόνησο. «Ήδη βλέπετε τα εργοτάξια, τώρα με την παραχώρηση θα προχωρήσουμε και στα υπόλοιπα τμήματα», είπε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον υπουργό, ο νέος αυτοκινητόδρομος περιλαμβάνει:

43 κόμβους
23 σήραγγες
89 γέφυρες

«Δεν σταματάμε εδώ. Προχωρούμε και ανατολικά, όπου υπάρχουν ώριμες μελέτες μέχρι την Παχειά Άμμο, ενώ με εντολή του Πρωθυπουργού θα εκπονηθούν και οι μελέτες με χρηματοδότηση από την κυβέρνηση μέχρι τη Σητεία», πρόσθεσε.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην οδική ασφάλεια, αποκαλύπτοντας ότι τα τελευταία τρία χρόνια καταγράφηκαν 38 θανατηφόρα τροχαία στον άξονα. «Θα εφαρμόσουμε πρωτοποριακά μέτρα οδικής ασφάλειας, με στόχο να μειώσουμε τα θανατηφόρα ατυχήματα και να βελτιώσουμε τη ροή της κυκλοφορίας. Αυτά τα έργα πρέπει να γίνουν – και θα γίνουν», κατέληξε.

Γιώργος Περιστέρης: Χρειάστηκε ξενύχτι και συνεργασία όλων

Για μια «σημαντική ημέρα» έκανε λόγο ο πρόεδρος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, αναφερόμενος στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης που αφορά στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

«Σήμερα είναι η ημέρα που γίνεται πραγματικότητα η υπογραφή της παραχώρησης. Αυτό που συνέβη σήμερα είναι απίθανο – με ξενύχτι και τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων, κατέστη δυνατό να υπογραφεί αυτή η σύμβαση», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Περιστέρης υπογράμμισε τις δυσκολίες που υπήρχαν από την αρχή του έργου, ιδιαίτερα ως προς την ένταξη του τμήματος Χανιά – Κίσσαμος στη συνολική παραχώρηση. «Ακόμη και πριν από τον διαγωνισμό, φαινόταν αδιέξοδο το να ενταχθεί το κομμάτι Χανιά – Κίσσαμος. Βοηθήσαμε και εμείς, ώστε να ενταχθεί στο έργο χωρίς να υπάρξει αναβολή ή επαναπροκήρυξη. Θέλω να ευχαριστήσω τον Πρωθυπουργό γι’ αυτό», ανέφερε. Κλείνοντας, τόνισε πως τώρα ξεκινά μια δύσκολη διαδρομή για την υλοποίηση του έργου. «Από σήμερα αρχίζει μια απαιτητική πορεία. Χρειάζεται η συμβολή και η συνεργασία όλων, ώστε το έργο να κατασκευαστεί και να ολοκληρωθεί με επιτυχία».

Νίκος Ταχιάος: Κλείνει ένας δύσκολος κύκλος 

Την ανάγκη ευρείας κοινωνικής και τοπικής συναίνεσης για την υλοποίηση των μεγάλων έργων υποδομής στην Κρήτη υπογράμμισε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, σημειώνοντας ότι η διαδικασία από την ωρίμανση έως τη συμβασιοποίηση ενός έργου είναι πολύπλοκη και απαιτητική.

«Κλείνει ένας δύσκολος κύκλος, καθώς για να προχωρήσει ένα έργο από την αρχική του ωρίμανση μέχρι την υπογραφή της σύμβασης απαιτείται χρόνος και μεγάλη προσπάθεια. Το μέλλον της Κρήτης διαμορφώνεται σε μια νέα πραγματικότητα, αλλά μέχρι να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα, η διαδρομή θα είναι δύσκολη», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Όπως τόνισε, η στήριξη από τις τοπικές κοινωνίες είναι απαραίτητη, ώστε το έργο να προχωρήσει χωρίς εμπόδια. «Έχουμε ήδη ξεκινήσει κύκλο διαβουλεύσεων με όλες τις περιοχές της Κρήτης, πριν ακόμα συμβασιοποιηθεί το έργο. Η διαβούλευση δεν είναι μια τυπική διαδικασία· είναι καθημερινή και ουσιαστική. Τα αιτήματα που έχουν τεθεί είναι λογικά και τα βλέπουμε με θετικό τρόπο», είπε.

Παράλληλα, επεσήμανε ότι πρόκειται για ένα έργο παραχώρησης και όχι για απλή εγκατάσταση ενός αναδόχου. «Στόχος είναι να στηθούν εργοτάξια σε όλους τους νομούς της Κρήτης, ώστε το έργο να προχωρήσει με σταθερό και λειτουργικό ρυθμό. Η Κρήτη αξίζει και χρειάζεται αυτό το μεγάλο βήμα προς τα εμπρός», κατέληξε ο υφυπουργός.

Ο νέος αυτοκινητόδρομος που αλλάζει την Κρήτη

Η υλοποίηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ενός έργου πνοής, θα ενώσει σχεδόν ολόκληρη την Κρήτη από τα δυτικά έως τον Άγιο Νικόλαο, με στόχο τη δημιουργία ενός σύγχρονου, ασφαλούς και πλήρως αναβαθμισμένου αυτοκινητόδρομου.

Το έργο περιλαμβάνει συνοδά έργα, όπως παράπλευρο οδικό δίκτυο, γέφυρες, σήραγγες, κόμβους και βελτιώσεις στις παρακάμψεις των πόλεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου. Έχει ενταχθεί στο εθνικό σχέδιο «Ελλάδα 2.0», γεγονός που εξασφαλίζει σημαντική χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέκρινε τη δέσμευση 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και 493 εκατ. ευρώ από δημόσιους πόρους για τη χρηματοδοτική συμβολή του κράτους, ενώ προβλέπεται επιπλέον χρηματοδότηση 99 εκατ. ευρώ για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, εφόσον ενεργοποιηθεί η σχετική προαίρεση.

Ο ΒΟΑΚ χωρίζεται σε τρία κύρια τμήματα:

  • Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη (22,5 χλμ), το οποίο θα κατασκευαστεί μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Μετά την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από τον Όμιλο AKTOR, το ποσοστό συμμετοχής του φτάνει πλέον το 45%.

  • Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (14,5 χλμ), κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο από την AKTOR.

  • Το υπό προαίρεση τμήμα Κίσσαμος – Χανιά (30 χλμ), που αναμένεται να συμπληρώσει τη συνολική διαδρομή, εκκρεμεί προς ενεργοποίηση.

Η περιοχή της Σητείας είναι η μόνη που δεν περιλαμβάνεται επί του παρόντος στον σχεδιασμό, αν και υπάρχει πρόθεση για μελλοντική επέκταση του έργου προς την ανατολική Κρήτη, όπου καταγράφονται χαμηλότεροι ρυθμοί τουριστικής και οικονομικής ανάπτυξης.

Ο ΒΟΑΚ χαρακτηρίζεται ως το τελευταίο μεγάλο οδικό έργο που απομένει να ολοκληρωθεί στην Ελλάδα. Με την ολοκλήρωσή του, αναμένεται να περιοριστούν δραστικά τα τροχαία ατυχήματα, μετατρέποντας έναν από τους πιο επικίνδυνους οδικούς άξονες της χώρας σε έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο, προς όφελος των κατοίκων και των επισκεπτών της Κρήτης.

close menu