Πληροφορική

Στο Λαύριο το Data Center της Microsoft

Tο Data Center της Microsoft θα κατασκευαστεί στην έκταση του παλαιού εργοστασίου της κλωστοϋφαντουργίας «Αιγαίον»

Το Λαύριο είναι η πόλη που κέρδισε στην “κούρσα” αξιολόγησης για την εγκατάσταση τoυ Data Center της Microsoft για την υλοποίηση της μεγαλύτερης επένδυσης ψηφιακής τεχνολογίας στην Ελλάδα, η οποία ανακοινώθηκε πριν λίγες ημέρες από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Πρόεδρο της εταιρείας Μπραντ Σμιθ.

Συγκεκριμένα η έκταση του παλαιού εργοστασίου της κλωστοϋφαντουργίας “Αιγαίον” που βρίσκεται μέσα στον αστικό ιστό και επί του λιμένος της πόλης, είναι η προτιμώμενη περιοχή στην οποία η Microsoft θα εγκαταστήσει την “συστοιχία” των τριών Data Centers, αρχικής επένδυσης 450 εκατ. ευρώ.

ΕΔΩ βίντεο με το παλιό εργοστάσιο της κλωστοϋφαντουργίας “Αιγαίον”

Το εγκαταλειμμένο εργοστάσιο της πάλαι ποτέ ισχυρής οικογένειας Λαναρά έχει έκταση άνω των 100 στρεμμάτων και γειτνιάζει με ελεύθερα οικόπεδα ανάλογης έκτασης, τα οποία φέρεται ότι θα αξιοποιηθούν με την κλιμάκωση της κατασκευής των Data Centers, καθώς θα απαιτείται η ανέγερση κτηριακών μονάδων που θα υποστηρίξουν την λειτουργία τους όπως π.χ αποθήκες αλλά και κατοικίες των 200 και πλέον εργαζομένων που απαιτούνται αρχικά για την 24ωρη λειτουργία και τεχνική υποστήριξη των υποδομών.

Το οικόπεδο της κλωστοϋφαντουργίας “Αιγαίον” έχει μοναδικά πλεονεκτήματα, σε σχέση με άλλες εκτάσεις που εξετάσθηκαν εντός Αττικής, όπως:

Είναι ενιαία έκταση, εντός πόλεως και δίπλα στο λιμάνι. Εχει καλές συνθήκες απαγωγής της θερμότητας που δημιουργείται από την λειτουργία των υποδομών μεγάλης υπολογιστικής ισχύος. Υπάρχει άμεση πρόσβαση σε ηλεκτρικό δίκτυο υψηλής τάσης. Υπό υλοποίηση σύνδεση με οδικά, σιδηροδρομικά και θαλάσσια δίκτυα, το αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” και βρίσκεται κοντά στην Αθήνα.

Οι παλαιές κτηριακές βιομηχανικές εγκαταστάσεις της κλωστοϋφαντουργίας “Αιγαίον” θα κατεδαφιστούν, καθώς δεν πληρούν πλέον καμία προϋπόθεση σύγχρονης κατασκευής. Στη θέση των σημερινών ερειπίων ελληνικές και διεθνείς εξειδικευμένες κατασκευαστικές εταιρείες θα αναγείρουν σε χρόνο ρεκόρ κτηριακές υποδομές “βαρέων” απαιτήσεων. Εντός διετίας από την έναρξη των οικοδομικών εργασιών, ακολουθεί η εγκατάσταση όλων των ηλεκτρομηχανολογικών και υπολογιστικών συστημάτων, ώστε η “συστοιχία” των DataCentersνα λειτουργήσει εντός των καθορισμένων προθεσμιών.

Η συστηματική προετοιμασία

Η ηγεσία και στα ανώτατα στελέχη της Microsoft, μετά την προπαρασκευαστική περίοδο “ανίχνευσης προθέσεων” και την αρχική θετική απάντηση, ακολούθησε η απαιτητική παρουσίαση των ελληνικών συνδυαστικών νομοθετικών και επενδυτικών πλαισίων που ευνοούσαν τις ψηφιακές και “πράσινες” επενδύσεις μεγάλης κλίμακας, καθώς η εγκατάσταση DataCentersείναι ταυτόχρονα και “πράσινη” και ψηφιακή. Οι κυβερνητικοί εκπρόσωποι, πλαισιωμένοι από μία εμπειρότατη υπηρεσιακή ομάδα, κατάφεραν να παρουσιάσουν με πειστικά και ισχυρά επιχειρήματα τα σημαντικά πλεονεκτήματα των επενδυτικών κινήτρων και τις ισχυρές δυνατότητες υποστήριξης της επένδυσης της Microsoft στην Ελλάδα.

Συντονιστικό ρόλο είχε ο Προϊστάμενος του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού, Αλέξης Πατέλης. Ο Διευθυντής του πρωθυπουργικού γραφείου,Γρηγόρης Δημητριάδης, είχε σημαντικό ρόλο στις εμπιστευτικές επαφές. Ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης, “σήκωσαν” το βάρος των οικονομικών και τεχνικών διαπραγματεύσεων με τις ομάδες ειδικών της Microsoft που ήρθαν από όλο τον κόσμο ανάλογα με το θέμα που συζητήθηκε. Από την Microsoft Ελλάδας ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Θεοδόσης Μιχαλόπουλος, ανάλαβε τον ρόλο “γεφυροποιού” στις ενδιάμεσες διαπραγματεύσεις και συζητήσεις.

Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στο Λαύριο

Με την έκφραση “Οmnes viae Lavrio ducunt”, ως παράφραση της γνωστής ρωμαϊκής έκφρασης “όλοι οι δρόμοι οδηγούν στην Ρώμη”, υψηλόβαθμος παράγοντας που συμμετείχε σε όλες τις φάσεις της προσέγγισης και της διαπραγμάτευσης μέχρι και την τελική συμφωνία, περιέγραψε στην “R” τα έργα υποδομών που έχουν συμφωνηθεί και δρομολογούνται από Κυβέρνηση, ώστε σε βάθος δεκαετίας το πολύ η περιοχή της νοτιοανατολικής Αττικής, και ειδικά το Λαύριο, να έχει μεταμορφωθεί.

“Η επένδυση της Microsoft στην νοτιοανατολική Αττική είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για την ελληνική Κυβέρνηση για να επιταχύνει έργα υποδομών, γραφειοκρατικές διαδικασίες και φορολογικά κίνητρα τα οποία είναι απαραίτητα για την προσέλκυση και άλλων διεθνών μεγάλων επενδύσεων”, ανάφερε εμφατικά. Χαρακτήρισε την επένδυση της Microsoftως “accelerator” (“επιταχυντή”), καθώς για μία σειρά έργων υποδομών όπως: η επέκταση του Προαστιακού και της Αττικής Οδού από το Αεροδρόμιο μέχρι το Λαύριο και άλλες όμορες αστικές περιοχές, η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του λιμένος Λαυρίου, η ανάπλαση πολιτιστικών, αρχαιολογικών και τεχνολογικών χώρων και πάρκων, η ανάπτυξη σύγχρονων υποδομών ύδρευσης, αποχέτευσης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτρικής ενέργειας, είναι από τα έργα που θα ολοκληρώνονται παράλληλα με την υλοποίηση της επένδυσης της Microsoft. “Η παροχή τεχνικής υποστήριξης από το εξωτερικό θα είναι αμέριστη, ώστε η ελληνική κυβέρνηση να πετύχει σε αυτή την δοκιμασία, την έκβαση της οποίας περιμένει η επενδυτική κοινότητα για τις επόμενες κινήσεις της στην χώρα”, ανάφερε χαρακτηριστικά ο συνομιλητής μας.

Από το Μέγαρό Μαξίμου, στον “φάκελο” που προετοιμάζεται για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα μπουν και προαπαιτούμενα έργα για την επένδυση της Microsoft, όπως η άμεση εκκίνηση των διαδικασιών επέκταση της Αττικής Οδού, του Προαστιακού, η επανεκκίνηση των έργων σύνδεσης των Λιμένων Λαυρίου και Ραφήνας με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.

Οι απαιτήσεις από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα είναι ολοένα και πιο πιεστικές, για να ολοκληρωθεί άμεσα ο προγραμματισμός και η χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους των οδικών και σιδηροδρομικών μελετών και έργων,

Χαρακτηριστική είναι η ολιγωρία των κυβερνητικών και υπηρεσιακών παραγόντων την τελευταία δεκαετία, καθώς από το 2010 “πηγαινοέρχεται” το σχέδιο επέκτασης Προαστιακού και Σιδηροδρομικού δικτύου προς το Λαύριο. Αφορά την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 31 χιλιομέτρων με αφετηρία το Αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” με ιδανικό χρονικό όριο υλοποίησης και λειτουργίας το 2020. Μέχρι σήμερα δεν έχει μπει “ούτε ράγα” στην υπάρχουσα όδευση από το “Ελευθέριος Βενιζέλος” στο Λαύριο.

Η “πανδημία” της ανεργίας

Το Λαύριο τα τελευταία 15 χρόνια εδώ και μερικά χρόνια εξελίσσεται με αργό ρυθμό σε προορισμό εσωτερικού παραθερισμού για τους κατοίκους της Αθήνας. Οι επισκέπτες του Σαββατοκύριακα και ολιγοήμερων καλοκαιρινών διακοπών αυξάνονται τόσο στο Λαύριο και στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Αττικής αψηφώντας τα μεγάλα προβλήματα της κίνησης λόγω της χρόνιας απουσίας παράπλευρου δικτύου προς την Αττική Οδό. Τα τελευταία χρόνια η παραθεριστική κατοικία στις γύρω περιοχές επανακάμπτει όπως και η αξία της γης.

Όμως η ανεργία, ειδικά στους νέους, εξακολουθεί να είναι αποτελεί ένα από τα μεγάλα προβλήματα στην περιοχή του Λαυρίου. Σύμφωνα με στοιχεία του Εργατικού Κέντρου Λαυρίου, η συντριπτική πλειονότητα των ανέργων, άνω του 90%, είναι μεταξύ 20 και 28 ετών. “Οι σταθερές δουλειές στο Λαύριο είναι λιγοστές, οι άνεργοι, οι υποαπασχολούμενοι και οι εποχικά εργαζόμενοι ξεπερνούν κατά πολύ τις πέντε χιλιάδες με ότι αυτό σημαίνει για την κοινωνική” ανάφεραν στην “R” τοπικοί παράγοντες. “Οι συμπολίτες μας που βρίσκουν σταθερή εργασία είναι πολύ λίγοι. Δεν είναι λίγοι, οι δημότες των περιοχών της ανατολικής Αττικής, που καθημερινά διανύουν δεκάδες χιλιόμετρα για να εργαστούν σε αντιδιαμετρικές περιοχές προκειμένου να διασφαλίσουν τα ελάχιστα για τις οικογένειές τους” είναι μία από τις χαρακτηριστικές κμυστηρεύσεις εργαζόμενου, που κάνει καθημερινλα διαδρομή περίπου 100 χιλιομέτρων για να δουλέψει.

Όλα ξεκίνησαν πριν τέσσερα χρόνια

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης όταν ήταν αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης είχε επισκεφθεί το 2016 τον δήμο Λαυρεωτικής και είχε συναντήσει τον νυν Δήμαρχο Δημήτρη Λούκα. Κατά την ενημερωτική επίσκεψή του συζήτησαν τα θέματα που απασχολούσαν, και συνεχίσουν να απασχολούν, την τοπική κοινωνία όπως η ανεργία, η αποβιομηχάνιση του Λαυρίου και οι μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης της περιοχής.

Ακολούθως επισκέφτηκε τον Οργανισμό Λιμένος Λαυρίου όπου συναντήθηκε με τον πρόεδρό του Εμμανουήλ Μαραγκουδάκη και ενημερώθηκε για τους λόγους που εμποδίζουν την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού. Συζήτησαν, επίσης, για τη δυναμική που μπορεί να αποκτήσει το λιμάνι με τη σύνδεση με την Αττική Οδό, τον προαστιακό, αλλά και την ολοκλήρωση των έργων υποδομής που καθυστερούσαν.

Ακολούθησε επίσκεψή του στο Βιομηχανικό Πάρκο  (ΒΙΟΠΑ) Κερατέας, όπου συναντήθηκε με το Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο τον ενημέρωσε για σειρά προβλημάτων.

Ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας είχε δηλώσει τότε: “Επισκέφθηκα το Λαύριο που είναι ταυτισμένο με την αποβιομηχάνιση και την ανεργία. Είναι μια πόλη που έχει πάρα πολλές σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές και να προσελκύσει μεγάλες επενδύσεις και μπορεί να γίνει το δεύτερο λιμάνι της Αττικής. Για να έλθουν όμως οι επενδύσεις απαραίτητο να ολοκληρωθεί ένα σύγχρονο και διορατικό πλαίσιο επενδυτικών κινήτρων και σειρά από έργα υποδομής και ειδικά στον Προαστιακό και στην επέκταση της Αττικής Οδού”.

Αυτά έγιναν το 2016.

Μετά από τέσσερα χρόνια στο Λαύριο, “την πόλη που έχει ταυτιστεί με την αποβιομηχάνιση και την ανεργία” ξεκινά η μεγαλύτερη επένδυση ψηφιακών τεχνολογιών που έχει γίνει πότε στην Ελλάδα. Την πραγματοποιεί η μεγαλύτερη εταιρείαπληροφορικής στον κόσμο, η Microsoft. Είναι μία επένδυση που θα αποφέρει οικονομικά οφέλη άνω του 1 δισ. ευρώ και θα κάνει γνωστό το Λαύριο σε όλο τον κόσμο.

Γιάννης Χαλαβαζής

close menu