Έργα - Διαγωνισμοί

Αποκλεισμοί και προσφυγές στον διαγωνισμό του ΟΣΕΘ: Καθυστερεί η ανάθεση των γραμμών στη Θεσσαλονίκη

Εξελίξεις φέρνει ο μεγάλος διεθνής διαγωνισμός του ΟΣΕΘ για την ανάθεση των περιαστικών και τοπικών λεωφοριακών γραμμών της Θεσσαλονίκης, με συνολικό προϋπολογισμό 602 εκατ. ευρώ προ ΦΠΑ, καθώς αποκλείστηκαν από τη διαδικασία δύο σημαντικοί διεθνείς διεκδικητές: η τουρκική GUR-SEL και η ιταλική ATM. Στον διαγωνισμό συνεχίζουν δύο υποψήφιοι: το κοινοπρακτικό σχήμα της «ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΜΤΕΕ» με την «ΚΤΕΛ Σερρών» και την τεχνολογική εταιρεία AMCO, καθώς και η ισπανοκυπριακή CPT.

Όπως αναφέρει το powergame, η Επιτροπή του Διαγωνισμού, σύμφωνα με το Πρακτικό που συνέταξε, «έκοψε» αρχικά από τη διαδικασία την τουρκική GUR-SEL. Το Πρακτικό εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΣΕΘ και διαβιβάστηκε στην ΕΑΔΗΣΥ, συνοδευόμενο από τις παρεμβάσεις που είχαν τη δυνατότητα να καταθέσουν οι ενδιαφερόμενοι, οι οποίοι προηγουμένως είχαν λάβει γνώση του περιεχομένου του πρακτικού. Έπειτα, η ΕΑΔΗΣΥ έκρινε ότι στο πλαίσιο του διαγωνισμού μπορούν να συνεχίσουν μόνο η CPT και η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να αποκλειστεί και η ιταλική ATM. Αυτή η απόφαση άνοιξε τον δρόμο των προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), το οποίο πλέον καλείται να αποφασίσει τους τελικούς διαγωνιζόμενους.

Πράγματι, τόσο η CPT όσο και η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης έχουν ήδη υποβάλει προσφυγές στο ΣτΕ, πιθανώς προληπτικά, για να «θωρακίσουν» τις θέσεις τους ενόψει ενδεχόμενων προσφυγών από τις αποκλεισθείσες εταιρείες. Δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό εάν οι ATM και GUR-SEL θα κινηθούν νομικά, ωστόσο το ενδεχόμενο παραμένει ανοιχτό.

Οι προσφυγές αναμένεται να προκαλέσουν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της διαδικασίας, η οποία είχε αρχικά προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί έως τον Νοέμβριο του 2025, επιπρόσθετα με την παραδοσιακή επιβράδυνση λόγω της καλοκαιρινής περιόδου. Ο διαγωνισμός έχει κομβική σημασία για τις συγκοινωνίες της ευρύτερης Θεσσαλονίκης, καθώς αφορά περίπου 40 περιαστικές και τοπικές γραμμές που εξυπηρετούν χιλιάδες επιβάτες καθημερινά. Οι γραμμές αυτές –που παλαιότερα εξυπηρετούνταν από τον ΟΑΣΘ– σήμερα εκτελούνται από τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, Σερρών και Χαλκιδικής, στο πλαίσιο σύμβασης που ισχύει έως τις 31/12/2025, με δυνατότητα παράτασης για ακόμη δύο μήνες.

Οι απαιτήσεις του διεθνούς διαγωνισμού
Ο δημόσιος διεθνής διαγωνισμός των 602 εκατ. προ ΦΠΑ (δημοσιεύτηκε στο ΚΗΜΔΗΣ στις 21/8/2024) διεξάγεται σε δύο φάσεις, σύμφωνα με τους όρους του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1370/2007. Μέσω της διαδικασίας Ανταγωνιστικού Διαλόγου, θα ανατεθεί με σύμβαση η παροχή υπηρεσιών δημόσιας μεταφοράς επιβατών με λεωφορείο σε περιοχή ευθύνης του ΟΣΕΘ, για περίοδο 10+5 ετών.

Σύμφωνα με τη διακήρυξη, ο πάροχος θα πρέπει να εκτελεί ετησίως 20 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα. Η διάρκεια της σύμβασης μπορεί να παραταθεί για επιπλέον 5 έτη, ενώ προβλέπεται και η αύξηση του έργου που θα παραχθεί έως και κατά +25%.

Ο πάροχος που θα επιλεγεί θα έχει στη διάθεσή του έως ένα (1) έτος προετοιμασίας (10+1 χρόνια), με τον όρο ότι η προμήθεια του 50% των νέων λεωφορείων θα πραγματοποιηθεί στο πρώτο έτος και του υπολοίπου 50% στο πρώτο εξάμηνο του δεύτερου έτους. Ο φορέας θα πρέπει να εξασφαλίσει για την παροχή της υπηρεσίας 220 καινούργια λεωφορεία (158 θερμικά και 62 καθαρά, ηλεκτρικά).

Το κόστος ανά χιλιόμετρο έχει υπολογιστεί στα 2,2 ευρώ για τα θερμικά λεωφορεία και στα 2,4 ευρώ/χλμ. για τα «καθαρά» (ηλεκτρικά ή υδρογόνου). Επιπλέον, κατά την αξιολόγηση των προσφορών, θα ληφθεί υπόψη και η εκτίμηση για τη μεταφορά πρόσθετων επιβατών.

Πολύ σημαντικά κριτήρια, τεχνικά και επαγγελματικά, για τους υποψηφίους είναι τα εξής:

  • Ο υποψήφιος φορέας θα πρέπει, κατά τη διάρκεια της τελευταίας 10ετίας, να παρέχει τουλάχιστον για πέντε χρόνια υπηρεσίες αστικών μεταφορών, έστω και μέσω μίας σύμβασης που θα υπερβαίνει τα 5 εκατ. ευρώ/έτος.
  • Για τρία χρόνια θα πρέπει να εφαρμόζει και να χρησιμοποιεί Έξυπνα Συστήματα Μεταφορών (ITS), όπως Τηλεματική και ηλεκτρονικό σύστημα κομίστρου σε δίκτυο δημόσιων μεταφορών.
  • Να έχει υπογράψει την τελευταία πενταετία ή να είναι σε φάση εφαρμογής σύμβασης παροχής υπηρεσιών, με τη χρήση Τηλεματικής, για στόλο τουλάχιστον 100 λεωφορείων, παρέχοντας πληροφορίες στους επιβάτες σε real time.
close menu