Συνεντεύξεις

Αλέξανδρος Μπεχράκης: Στόχος μας να κάνουμε Αθήνα και Κρήτη το επίκεντρο μεταφοράς δεδομένων στη Μεσόγειο

Ο Αλέξανδρος Μπεχράκης, Διευθύνων Σύμβουλος της Digital Realty μιλάει αποκλειστικά στο ICTweekly για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό της εταιρείας

Της Σοφίας Μυττά

Ο Αλέξανδρος Μπεχράκης, Διευθύνων Σύμβουλος της Digital Realty μιλάει αποκλειστικά στο ICTweekly για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό της εταιρείας, τα πλάνα της για την μετατροπή της Ελλάδας σε Μεσογειακό επίκεντρο μεταφοράς δεδομένων και τον τρόπο που η Digital Realty ωθεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό μεγάλων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη χώρα.

ICTweekly: Από Lamda Hellix, Digital Realty. Πώς κυλάει αυτή η επιχειρηματική μετάβαση; Ποια στρατηγική ακολουθείτε ώστε η εταιρεία να είναι και να παραμείνει leader στην αγορά

Αλέξανδρος Μπεχράκης: Η μετάβαση κυλά εξαιρετικά. Η εξαγορά έγινε από μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες του χώρου, την εταιρεία με τα περισσότερα data centers στον κόσμο. Στην πράξη δεν μπήκε κάποιο fund, αλλά έγινε πλήρης εξαγορά από έναν στρατηγικό επενδυτή, απόλυτα εξειδικευμένο στο κομμάτι των κέντρων δεδομένων. Δεν ήταν απλά η εξαγορά μιας εταιρείας και του τι έκανε μέχρι τότε, αλλά και του πλάνου που είχαμε συζητήσει με την Digital Realty, που αφορούσε επεκτάσεις στο Data Center Campus που έχουμε στο Κορωπί, όπως και τη σημαντική στρατηγική επέκταση στην Κρήτη. Έχουμε μαζί μας έναν provider που γνωρίζει πώς είναι και φτιάχνονται τα Data Center, έχει τεράστια σχέση με το περιβάλλον και έχει ήδη πελάτες μεγάλους οργανισμούς στο εξωτερικό, που μέσω της νέας σχέσης καθιστούν και την Ελλάδα ευκολότερο προορισμό και για νέους πελάτες.

Στο κομμάτι του προσωπικού ξεκινήσαμε με 50 άτομα και σχεδόν διπλασιαστήκαμε μετά από δυόμισι χρόνια και είμαστε σε φάση που προσλαμβάνουμε και άλλους.

ICTweekly: Ένα χρόνο μετά την ίδρυση της Lamda Hellix το 2003, τέθηκε σε λειτουργία το πρώτο data center της εταιρείας στο Κορωπί. Πώς προέκυψε η ιδέα της δημιουργίας ενός νέου παρόχου κέντρων δεδομένων στην Ελλάδα; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να επικεντρωθείτε σε αυτόν τον κλάδο;

Αλέξανδρος Μπεχράκης:  Η εταιρεία από την αρχή της δημιουργίας της είχε επικεντρωθεί στις υπηρεσίες κέντρων δεδομένων. Αυτό που οδήγησε τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο, μέτοχο, founder της εταιρείας – ο οποίος είναι και μέντοράς μου – Απόστολο Κάκκο, να ξεκινήσει με την Lamda Development και να συνεχίσει μόνος του με το management team, ήταν η αίσθησή του ότι η σημασία των δεδομένων αυξάνεται όλο και περισσότερο και ότι η συγκέντρωση δεδομένων σε έναν χώρο data center δημιουργούσε καλύτερες συνθήκες ασφάλειας, αξιοπιστίας, συνέργειας για την αγορά. Αυτό, τότε και ακόμη περισσότερο τώρα, είναι μια παγκόσμια τάση. Τότε κρίθηκε ως κάτι που έχει μέλλον και είκοσι χρόνια μετά η εμπειρία έδειξε ότι ήταν μία πάρα πολύ σωστή επιλογή.

ICTweekly: Η Digital Realty ήταν μια από τις πρώτες εταιρείες τεχνολογίας που επένδυσε στην Ελλάδα. Τι ήταν αυτό που της κέντρισε το ενδιαφέρον στη χώρα μας;

Αλέξανδρος Μπεχράκης: Έχοντας ασχοληθεί πολύ με αυτό το κομμάτι σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, νομίζω ότι τα πράγματα ήταν απλά. Πρώτο, η Lamda Hellix, ήταν μία ήδη επιτυχημένη εταιρεία με ευχαριστημένους πελάτες και ηγετική θέση στην αγορά. Δεύτερον, είχε ανθρώπους και management team, που συνολικά ξέρουν καλά την αγορά. Τρίτον, είναι μια εταιρεία με πλάνο επένδυσης και ανάπτυξης και με πολύ καλό επίπεδο συνέργειας με το περιβάλλον της. Είχαμε πλάνο και είχαμε προετοιμάσει το έδαφος για την ανάπτυξη που είχαμε τα επόμενα χρόνια.

ICTweekly: Ξεκινώντας από το «Athens 1» μέχρι το πλάνο υλοποίησης του «Athens 4» και τον σχεδιασμό του «Athens 5», περιγράψτε μας την πορεία αυτού του επενδυτικού κύκλου.

Αλέξανδρος Μπεχράκης: Το «Athens 3» από πλευράς μεγέθους είναι μεγαλύτερο από όλα τα υπόλοιπα μαζί συμπεριλαμβανομένων και των ανταγωνιστών μας. Ταυτόχρονα έχουμε ξεκινήσει την κατασκευή του «Athens 4» που θα είναι άλλο τόσο και θα είναι έτοιμο σε λιγότερο από δύο χρόνια. Πρακτικά, πολλαπλασιάζουμε τη δυναμικότητα της αγοράς κατά τάξεις μεγέθους. Παράλληλα, σχεδιάζουμε το «Athens 5», που είναι χωρητικότητας όσο τα 1, 2, 3 και 4 μαζί. Αντίστοιχα και το «Ηράκλειον 1» στην Κρήτη, που είναι σε φάση υλοποίησης, θα είναι όσο το «Athens 3», δηλαδή μεγαλύτερο από οτιδήποτε είναι σήμερα διαθέσιμο στην ελληνική αγορά. Το τελευταίο δεν φτιάχνεται για να καλύψει μόνο την αγορά της Κρήτης, έχει μια διαφορετική στρατηγική προσέγγιση, αλλά για να βοηθήσει και την περαιτέρω προσέγγιση των υποθαλάσσιων καλωδίων τα οποία όχι απλά θα περάσουν από την Κρήτη, αλλά θα δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία και στην Κρήτη και στην υπόλοιπη Ελλάδα.

ICTweekly: Πέρα από την Κρήτη, σας ενδιαφέρει κάτι άλλο;

Αλέξανδρος Μπεχράκης: Κοιτάζουμε συνεχώς όλη την αγορά. Και στην Ελλάδα και εκτός Ελλάδας. Η εταιρεία έχει 310 data centers σε 27 χώρες και σε όλες τις ηπείρους. Άρα κοιτάζουμε  την περιοχή μας, έχουμε μια στρατηγική και για την Νοτιοανατολική Ευρώπη και για την Μεσόγειο. Στην Μεσόγειο η στρατηγική μας περιλαμβάνει πολλαπλά σημεία υποστήριξης υποθαλάσσιων καλωδίων με «ναυαρχίδα» τη Μασσαλία, όπου τα data center μας εκεί είναι εδώ και χρόνια ο βασικός κόμβος του Internet στη Μεσόγειο. Και έχουμε σκοπό να κάνουμε την Κρήτη μαζί με την Αθήνα το δεύτερο πιο «πολυσύχναστο» σημείο από πλευρά μεταφοράς δεδομένων μέσω υποθαλάσσιων καλωδίωνΈχουμε μια ολοκληρωμένη στρατηγική, όπως και στην Αφρική έχουμε παρουσία σε διάφορα σημεία.

ICTweekly: Ποιο είναι το ύψος του επενδυτικού πλάνου που συζητάμε και για τι προστιθέμενη οικονομική αξία μιλάμε; Η ελληνική αγορά είναι έτοιμη να υποδεχθεί τέτοιου τύπου επενδύσεις;

Αλέξανδρος Μπεχράκης: Μέχρι στιγμής τα πράγματα τυγχάνουν θετικής αποδοχής και για αυτό και συνεχίζουμε και αισιοδοξούμε για το μέλλον. Ήδη έχουμε εξασφαλίσει σημαντικούς πελάτες για το «Athens 3» και είμαστε σε ανάλογο δρόμο και για το «Athens 4». Συνεχίζουμε και επεκτείνουμε το επενδυτικό μας πλάνο. Αν η αγορά είναι έτοιμη; Δεν θα πω ότι δεν υπάρχουν πράγματα που μπορούν να γίνουν, όμως έχουν γίνει ήδη αρκετά και θέλω να πιστεύω ότι το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω. Και η ψηφιοποίηση της ελληνικής οικονομίας βαδίζει με καλύτερους ρυθμούς και η εικόνα της χώρας ως επενδυτικός προορισμός είναι καλύτερη, νομίζω στο κομμάτι που αφορά εμάς, η καλύτερη όλων των εποχών. Η Ελλάδα εξακολουθεί να παρουσιάζει επενδυτικό ενδιαφέρον για πολλούς πελάτες. Εμάς ποιοι είναι οι πελάτες μας; Εταιρείες οι οποίες θέλουν να βάλουν εξοπλισμό πληροφορικής. Αυτό είναι από μόνο του τόσο γενικό, που ορίζει ένα πελατολόγιο με μεγάλο εύρος. Μπορεί να είναι technology & network providers, IOT providers, AI providers, μπορεί να είναι και είναι πολλά enterprises, εταιρείες manufacturing, τουριστικές κ.λπ., και είναι και οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που μπορούν χωρίς να επενδύσουν  ιδιαίτερα να έρθουν σε ένα περιβάλλον σαν το δικό μας και να έχουν πρόσβαση παγκόσμια, μεγάλη σε σχέση με το μέγεθός τους, σε ένα οικοσύστημα που αυξάνει πάρα πολύ το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα.

ICTweekly: Ποιο είναι το ύψος του επενδυτικού προγράμματος; Υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός;

Αλέξανδρος Μπεχράκης: Το πλάνο είναι πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων πολλά έχουν ήδη επενδυθεί. Σύμφωνα με μελέτη της IDG, κάθε ευρώ που δίνουμε εμείς σαν data center provider, στη δεκαετία δημιουργεί προστιθέμενη αξία 8,3, πρακτικά αν μιλάμε για κάτι που έκανε μισό δισ. έχουμε μια προστιθέμενη αξία που υπερβαίνει τα 4 δισ. ευρώ. Η πραγματική προστιθέμενη αξία είναι ωστόσο μεγαλύτερη και πολλαπλάσια, στο βαθμό που εμπλέκονται όλα τα μέρη του οικοσυστήματος.

ICTweekly: Μένοντας στο θέμα των επενδύσεων, τι θα πρέπει να έχει μια περιοχή ώστε να προσελκύσει μια τέτοιου είδους επένδυση;

Αλέξανδρος Μπεχράκης: Υπάρχουν τεχνικά προαπαιτούμενα και εμπορικοί λόγοι. Στην πρώτη περίπτωση, προϋποθέσεις ώστε να υπάρχει η κατάλληλη γη, η κατάλληλη ισχύ ρεύματος, το σωστό connectivity, προστασία από κινδύνους, πχ στην περίπτωση της Κρήτης θέσαμε πάνω από 50 κριτήρια για να επιλέξουμε το σωστό οικόπεδο, ενώ υπήρχαν πάνω από 80 αρχικές επιλογές οικοπέδων που απορρίψαμε. Αυτό που πραγματικά κάνει μια περιοχή ελκυστική, είναι να υπάρχει ενδιαφέρον πελατών. Εμείς επειδή έχουμε το μεγαλύτερο πελατολόγιο διεθνώς, παρακολουθούμε τους πελάτες μας, ακούμε πού θέλουν να πάνε, εξετάζουμε μια περιοχή ως προς τα χαρακτηριστικά που σας ανέφερα πριν, επιλέγουμε το σημείο και κάνουμε μια επένδυση. Προτεραιότητές μας αυτή τη στιγμή είναι να ολοκληρωθεί το «Athens 4» και η Κρήτη, ενώ ταυτόχρονα προετοιμαζόμαστε για το Athens 5 και ψάχνουμε άλλα σημεία πιθανού ενδιαφέροντος.

ICTweekly: Αναφερθήκατε στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πιστεύετε ότι οι μικρομεσαίες και μικρές επιχειρήσεις έχουν αντιληφθεί τη σημασία και τα οφέλη των data centers;

Αλέξανδρος Μπεχράκης: Σε ορισμένες περιπτώσεις οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι πιο δυσκίνητες, σε κάποιες άλλες πιο ευκίνητες γιατί οι τελικές αποφάσεις έχουν να κάνουν με ένα άνθρωπο, τον ιδιοκτήτη και αν κριθεί ότι έχει νόημα η όλη διαδικασία μπορεί να κινηθεί πιο εύκολα. Εξαρτάται από τον τύπου των επιχειρήσεων. Είμαστε περήφανοι γιατί μας έχουν τιμήσει με την εμπιστοσύνη τους οι περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπως τις ορίζουμε στην Ελλάδα, που δίνουν Internet υπηρεσίες, hosting υπηρεσίες, domain name system υπηρεσίες. Αυτές που δραστηριοποιούνται στο χώρο της πληροφορικής και των επικοινωνιών έχουν μεγαλύτερη κατανόηση των οφελών που δίνει ένα περιβάλλον σαν το δικό μας και για αυτό η πλειονότητά τους είναι πελάτες μας.

ICTweekly: Τις πείθετε εύκολα δηλαδή;

Αλέξανδρος Μπεχράκης: Είναι εταιρείες των οποίων η προτεραιότητά τους είναι να δίνουν υπηρεσίες σε πάρα πολλούς πελάτες δικούς τους και η αξιοπιστία των υποδομών είναι μείζονος σημασίας, όπως και η αξιοπιστίας της διασύνδεσής τους με τον Παγκόσμιο Ιστό και το Internet. Άρα λοιπόν καταλαβαίνουν από τεχνολογία και είναι εύκολο να αναγνωρίσουν τα οφέλη ενός data center. Είναι σαν να έχουν data center σε δικό τους χώρο, χωρίς να ασχολούνται καθόλου με τις υποδομές. Και όλα αυτά με ένα μικρό μηνιαίο τίμημα. Επίσης έχουν άφθονο connectivity, πρόσβαση σε όλους τους επικοινωνιακούς παρόχους, πράγμα που οδηγεί σε καλύτερη ποιότητα υπηρεσιών και χαμηλότερο κόστος. Είναι μια άμεση, εύκολη, σταθερή υπηρεσία. Όλα αυτά τα πλεονεκτήματα είναι προφανή στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που έχουν κατάρτιση στην πληροφορική. Σε κάποιους άλλους, που δεν είναι εξειδικευμένοι, χρειάζεται να τα εξηγήσεις και τα καταλαβαίνουν. Ένα πρόβλημα που εντοπίζαμε παραδοσιακά – και είναι όλο και μικρότερο – είναι ότι μια μικρομεσαία επιχείρηση δεν ήξερε να υπολογίζει τα πραγματικά της κόστη, στο να συντηρεί ένα δικό της data room. Άμα κάνει πράξεις, θα δει ότι μια εταιρεία σαν εμάς εξασφαλίζει και καλύτερη ποιότητα και χαμηλότερο κόστος.

ICTweekly: Η Ελλάδα έχει ένα θερμό κλίμα. Τι σημαίνει αυτό για την οικονομία ψύξης των data centers και πώς αντισταθμίζεται με τη γεωγραφική θέση της χώρας, αλλά και το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας;

Αλέξανδρος Μπεχράκης: Το κόστος της ενέργειας, λίγο πολύ είναι ένα παρόμοιο πρόβλημα σε όλη την Ευρώπη και ελπίζουμε ότι θα είναι μια παροδική κατάσταση. Δεν είμαστε οι μόνοι στην Ελλάδα, που έχουμε αυξημένο κόστος. Το κομμάτι του κλίματος αποτελεί ένα κριτήριο. Σε ψυχρότερα κλίματα έχεις μικρότερα κόστη ψύξης, γιατί πάντα πρέπει να κάνεις ψύξη. Σε ένα θερμότερο κλίμα έχεις υψηλότερο κόστος ψύξης. Σαν εταιρεία είμαστε μέρος όλων των sustainability industrial practices και σχεδιάζουμε τους πιο σύγχρονους τρόπους ώστε να ελαχιστοποιήσουμε το κόστος ψύξης ανεξάρτητα από το κλίμα. Όμως όπως έχει εξελιχθεί η παγκόσμια βιομηχανία δεν μπορούν όλοι οι χρήστες να καλυφθούν από data centers που βρίσκονται σε ψυχρά κλίματα. Ο κύριος από τους λόγους είναι η εμπειρία του χρήστη. Για παράδειγμα κορυφαίοι cloud providers που ξεκίνησαν από την Αμερική, γιατί δεν έμειναν εκεί δημιουργώντας data centers π.χ. στην Αλάσκα, ώστε να καλύψουν όλον τον κόσμο; Γιατί δεν έκαναν π.χ. συμφωνίες με τη Νορβηγία, ή την Φινλανδία, ώστε να τα εγκαταστήσουν εκεί και να μην έχουν θέμα ψύξης; Η απάντηση είναι ότι θα επηρεαζόταν δραματικά η εμπειρία του χρήστη. Πρέπει ο χρήστης και οι εφαρμογές του να είναι κοντά, ώστε η εμπειρία απόκρισης εφαρμογών προς τον χρήστη να είναι η καλύτερη. Γι’ αυτό ερχόμαστε και εμείς ως providers που δίνουμε στο περιβάλλον μας λύσεις, και φτιάχνουμε σαν Digital Realty 310 data centers σε όλον τον κόσμο και κάθε χρόνο επενδύουμε πάνω από 2 δισ. και επεκτείνουμε αυτά τα data centers και φτιάχνουμε και άλλα για να καλύψουμε αυτή την πραγματική ανάγκη.

ICTweekly: Εξετάζεται το ενδεχόμενο κάποιας εξαγοράς ή συνεργασίας στο πλαίσιο του επενδυτικού σας πλάνου; Υπάρχει κάποιο δείγμα οικονομικών μεγεθών για τη χρήση του 2023;

Αλέξανδρος Μπεχράκης: Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι εκτιμώ ότι τα αποτελέσματα του 2023 θα είναι καλύτερα για την Ελλάδα. Αισιοδοξώ για την πορεία της αγοράς και γενικά και ειδικά στην Ελλάδα. Ειδικά για τη χώρα μας και επι του παρόντος επικεντρωνόμαστε στην οργανική μας ανάπτυξη ενώ πάντα κοιτάζουμε ευκαιρίες επέκτασης μια και η ανάπτυξη είναι στο DNA μας.

close menu