Στο ποσό των 200 εκατ. ευρώ εκτιμώνται οι συνολικές απώλειες για την ελληνική οικονομία από τις συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού που δημιουργούν στο ελληνικό και κατ’ επέκταση ευρωπαϊκό λιανεμπόριο οι ασιατικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως Temu και Shein.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά το πρωί της Τετάρτης ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, σε ειδική συνέντευξη Τύπου για το πώς μπορεί να αποτραπεί η «άλωση» της ευρωπαϊκής αγοράς από τον αθέμιτο ανταγωνισμό εξ Ανατολάς, το 2024 οι συνολικές απώλειες για την ελληνική οικονομία από τη δράση των ασιατικών πλατφορμών εκτιμώνται από 188,1 έως 204,3 εκατ. ευρώ σε δασμούς, φόρους, ασφαλιστικές εισφορές και λοιπές επιβαρύνσεις. Πρόκειται για ποσό που αντιστοιχεί σε τρεις φορές τα έσοδα της τεκμαρτής φορολόγησης των λιανικών επιχειρήσεων ή στο 100% του τέλους επιτηδεύματος για τα νομικά πρόσωπα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η ΕΣΕΕ:
- οι απώλειες σε φόρους κυμαίνονται από 11,6 έως 13,8 εκατ. ευρώ
- οι θέσεις εργασίας που επηρεάζονται ανέρχονται από 4.725 έως 5.601
- οι απώλειες σε ασφαλιστικές εισφορές φτάνουν από 30 έως 35,5 εκατ. ευρώ
- ο φόρος μισθωτών υπηρεσιών υπολογίζεται από 7,6 έως 9 εκατ. ευρώ
- οι δασμοί αντιστοιχούν σε 56,5 εκατ. ευρώ
- οι άμεσες απώλειες φτάνουν από 105,7 έως 114,8 εκατ. ευρώ
«Το 2024, Temu και Shein είχαν τζίρο στην Ελλάδα περί τα 600 εκατ. ευρώ, τα οποία χάθηκαν από τον κλάδο του ελληνικού εμπορίου — ήτοι το 20% της αγοράς στη χώρα μας», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Καφούνης, εξηγώντας πως αυτό πρακτικά σημαίνει ότι «ένα στα πέντε ευρώ του ηλεκτρονικού εμπορίου πηγαίνει στην Κίνα».
Σύμφωνα με τον ίδιο, «ο αθέμιτος ανταγωνισμός από τις μεγάλες ασιατικές πλατφόρμες είναι ένα πρόβλημα που κλυδωνίζει τα θεμέλια του ευρωπαϊκού λιανεμπορίου, ειδικά σε μια κρίσιμη συγκυρία σαν την τρέχουσα όπου τα προβλήματα εμφανίζονται αδιάλειπτα για το ελληνικό επιχειρείν».
Όπως ξεκαθάρισε, «πιστεύουμε σαν κλάδος στην ελεύθερη διακίνηση των προϊόντων, αλλά ζητάμε θέσπιση κανόνων στη λειτουργία των ασιατικών πλατφορμών. Αυτό που ζητάμε είναι ισονομία στη λειτουργία τους». Και συμπλήρωσε: «Πρόκειται για πλατφόρμες που απομυζούν το ευρωπαϊκό εμπόριο γιατί δεν υποβάλλονται σε καθεστώς δασμών και ελέγχων και διαθέτουν τεράστια κονδύλια για να φτάνουν στα σπίτια μας. Η διαφήμιση στο διαδίκτυο κυριαρχείται από τις εν λόγω πλατφόρμες. Τα ποσά έχουν γιγαντωθεί, δημιουργώντας εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες για κάθε μεγάλη ευρωπαϊκή οικονομία».
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι εισήχθησαν στην Ευρώπη περισσότερα από 4,5 δισ. δέματα, με το 91% εξ αυτών να προέρχεται από την Κίνα. Οι προβλέψεις αναφέρουν ότι το 2025 τα δέματα που θα φτάσουν στην Ευρώπη μπορεί να ξεπεράσουν ακόμη και τα 6 δισ.
«Αν δεν λάβουμε μέτρα σήμερα, θα δούμε λουκέτα και καταστροφή στο ελληνικό λιανεμπόριο», προειδοποίησε ο κ. Καφούνης.
Λαμβάνοντας τον λόγο η Γενική Διευθύντρια του EuroCommerce, Christel Delberge, ανέφερε πως η ίδια κατάσταση που αντιμετωπίζει η Ελλάδα εντοπίζεται σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, υπενθυμίζοντας πως το ευρωπαϊκό λιανεμπόριο απαρτίζεται από σχεδόν 5 εκατ. επιχειρήσεις που απασχολούν περί τα 26 εκατ. εργαζόμενους.
«Είναι κρίσιμη η κατάσταση, καθώς ανατρέπεται όλη η δομή του κλάδου», σημείωσε η ίδια, επιβεβαιώνοντας πως υπάρχει επιδείνωση του φαινομένου μετά την απόφαση των ΗΠΑ για τη δασμολογική πολιτική.
Δέσμη προτάσεων
Με την ανάγκη λήψης μέτρων να καθίσταται επιτακτική και άμεση, η ΕΣΕΕ σε συντονισμό με τη EuroCommerce υποστηρίζει την εφαρμογή ενός πλαισίου παρεμβάσεων σε τέσσερις άξονες:
- Κατάργηση του de minimis: Άμεση αλλαγή στον κανονισμό της ΕΕ και κατάργηση του ορίου για τα δέματα με αξία κάτω από 150 ευρώ.
- Διαχειριστικό τέλος και αυστηρότεροι έλεγχοι: Ενίσχυση των ελέγχων στις εισαγωγές, με στόχο την ασφάλεια των προϊόντων και την εναρμόνιση με τα πρότυπα της ΕΕ.
- Ενημέρωση καταναλωτών: Καμπάνιες ενημέρωσης για τους κινδύνους και τις επιπτώσεις των αγορών από πλατφόρμες εκτός ΕΕ.
- Ενίσχυση του εγχώριου λιανεμπορίου: Στήριξη της ψηφιακής μετάβασης και της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.