Πολιτική

Μ.Κάτσης: Ο «Συνήγορος του Πολίτη» δεν είναι ψηφιακή πλατφόρμα. Να διαφυλαχτεί ο σημερινός του χαρακτήρας

Ερώτηση κατέθεσαν 47 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Ψηφιακής Διακυβέρνησης Μάριου Κάτση, με αφορμή τον ψευδεπίγραφο και χωρίς νομοθέτηση ψηφιακό μετασχηματισμό του «Συνηγόρου του Πολίτη» μέσω της πλατφόρμας mySynigoroslive, η οποία νοθεύει τη διαμεσολαβητική – ελεγκτική του αρμοδιότητα. Η υλοποίηση και θέση σε ισχύ της πλατφόρμας, προβλέπεται από κοινή απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του επικεφαλής της ανεξάρτητης αρχής, χωρίς να έχει προηγηθεί σχετική νομοθεσία από τη Βουλή που να προβλέπει τη λειτουργία της. Στην απόφαση ορίζεται ότι μέσω της πλατφόρμας, ο «Συνήγορος του Πολίτη» παρέχει τις υπηρεσίες που υπάγονται στις αρμοδιότητές του, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, ακόμα και με τηλεφωνική επικοινωνία ή τηλεδιάσκεψη.

Όπως, όμως, επισημαίνουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., ο «Συνήγορος του Πολίτη» έχει ως συνταγματική αποστολή να ελέγχει τη δράση της διοίκησης και να διαμεσολαβεί, με τη σύμπραξη της διοίκησης, για την προάσπιση των δικαιωμάτων των πολιτών. Κάτι τέτοιο προϋποθέτει την υποβολή κάποιας γραπτής αναφοράς από τον ενδιαφερόμενο – η οποία σήμερα υποβάλλεται και ηλεκτρονικά – μελέτη των απόψεων του αναφερομένου και της Διοίκησης, διαπίστωση τυχόν παράβασης της νομιμότητας και επιλογή του βέλτιστου τρόπου διαμεσολάβησης, με γνώμονα τη συμπαράσταση στον πολίτη. Απαιτείται, δηλαδή, γραπτή, ακριβή και λεπτομερή καταγραφή των επίδικων ζητημάτων, καθώς και ακριβή, λεπτομερή επεξεργασία των ζητημάτων από τα επιστημονικά καταρτισμένα και έμπειρα στελέχη του «Συνηγόρου», με βάση το νομικό πλαίσιο, προκειμένου να τεκμηριωθεί επαρκώς η εκάστοτε απάντηση και να επιλεγούν οι απαραίτητες ενέργειες. Συνεπώς, όσο και αν οι ευκολίες που η ψηφιακή πλατφόρμα εισάγει, μπορεί να φαίνονται δελεαστικές στους πολίτες, η πραγματικότητα είναι ότι αυτοί παραπλανώνται, καθώς, κατά την περιορισμένη χρονική διάρκεια μιας προφορικής τηλεφωνικής επικοινωνίας ή τηλεδιάσκεψης σε πραγματικό χρόνο, είναι αδύνατον για τους πολίτες και τα στελέχη του «Συνηγόρου» να παράσχουν εκατέρωθεν τα απαιτούμενα στοιχεία όπως περιγράφονται παραπάνω. Σαν αποτέλεσμα, οι νέες αυτές διαδικασίες θα υποβαθμίσουν κατάφορα τις υπηρεσίες που καλείται να παράσχει, απαξιώνοντας τον ίδιο τον θεσμό και μετατρέποντάς τον σε ένα απέραντο «τηλεφωνικό κέντρο» παροχής πληροφοριών, κάτι που δεν συνάδει με τους σκοπούς του και τη συνταγματική του αποστολή.

Όπως επισημαίνουν, χαρακτηριστικά, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., ο ψηφιακός μετασχηματισμός δομών, φορέων και διαδικασιών, δεν είναι μια απλή τεχνική άσκηση, αλλά είναι μια ενέργεια που απαιτεί πολύ σοβαρό σχεδιασμό, ώστε να σέβεται, να προστατεύει και να μην αλλοιώνει τη θεσμική υπόσταση και ρόλο υπηρεσιών και Αρχών, πάντοτε με γνώμονα την παροχή αξιόπιστων υπηρεσιών στους πολίτες. Σε αυτό το πνεύμα και μόνο έπειτα από διαβούλευση με τους εργαζομένους θα μπορούσαν να καταγραφούν ποιες διαδικασίες του «Συνηγόρου» μπορούν να ψηφιοποιηθούν.

Για τους παραπάνω λόγους, η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Εργαζομένων στον «Συνήγορο του Πολίτη» είχε αποφασίσει ομόφωνα την πλήρη αποχή του προσωπικού της Αρχής από την νέα διαδικασία της πλατφόρμας mySynigoroslive, η οποία, όπως καταγγέλλουν, δρομολογήθηκε χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση με το προσωπικό της Αρχής, καλώντας και ενθαρρύνοντας, ταυτόχρονα, τους πολίτες να συνεχίσουν να υποβάλουν τις αναφορές τους προς την Αρχή κατά τους ήδη προβλεπόμενους τρόπους, ζητώντας παράλληλα διαβούλευση με την ανεξάρτητη αρχή. Οι εργαζόμενοι, χαρακτηριστικά, αναφέρουν ότι ο άσκοπος διοικητικός φόρτος που προκαλείται από τις νέες διαδικασίες, θα αποδυναμώσει καίρια το ουσιαστικό έργο της Αρχής, υπονομεύοντας τη δυνατότητα παροχής ποιοτικής διαμεσολάβησης στον πολίτη.

Με την Ερώτησή τους, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. ζητούν από τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης να πάρει θέση για το αν θεωρεί εφικτό μέσω της πλατφόρμας mySynigoroslive και της τηλεφωνικής επικοινωνίας ή τηλεδιάσκεψης σε πραγματικό χρόνο, τα στελέχη του «Συνηγόρου του Πολίτη» να επιτελούν το έργο που υπάγεται στις αρμοδιότητές του, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, χωρίς την ακρίβεια και τη λεπτομερή καταγραφή των επίδικων ζητημάτων μέσω γραπτών αναφορών, επεξεργασίας, τεκμηρίωσης, διαμεσολάβησης και επικοινωνίας με τη δημόσια διοίκηση και λήψης της κατάλληλης απόφασης για τη διευθέτησή τους. Ρωτούν, ακόμα, αν προτίθεται να ανακαλέσει τη σχετική απόφαση και να ξεκινήσει διάλογο με τους εργαζόμενους – στελέχη της ανεξάρτητης Αρχής για τους προσήκοντες τρόπους με τους οποίους μπορεί να επιτευχθεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός της, χωρίς να αλλοιώνεται η συνταγματική της αποστολή και να υποβαθμίζεται το έργο της, καλώντας, ταυτόχρονα, τον Υπουργό να απαντήσει αν έχει νομοθετήσει την πρόβλεψη για δημιουργία της πλατφόρμας προτού εκδώσει την απόφαση αυτή.

close menu