Υποδομές

Κατατέθηκε το νομοσχέδιο για την ψηφιακή αναβάθμιση του σιδηρόδρομου

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, αξιολόγηση προσωπικού σιδηροδρόμων, ενίσχυση εποπτείας σιδηροδρομικού δικτύου, οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Ατυχημάτων και της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε. και άλλες διατάξεις».

Όπως τόνισε ο Αναπληρωτής Υπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης, το νομοσχέδιο αποσκοπεί στην οικοδόμηση ενός νέου, αξιόπιστου και διαφανούς πλαισίου λειτουργίας του ελληνικού σιδηροδρόμου. Η μεταρρύθμιση βασίζεται σε τρεις κεντρικούς άξονες:

1. Τεχνολογική επανάσταση και ενιαία εποπτεία
Το νομοσχέδιο προβλέπει τη δημιουργία Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας, που θα λειτουργεί ως «πύργος ελέγχου» για το σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου. Θα επιτρέπει την παρακολούθηση των αμαξοστοιχιών σε πραγματικό χρόνο, την καταγραφή εντολών και την ενεργοποίηση μηχανισμών ακινητοποίησης σε περιπτώσεις κινδύνου.

Επιπλέον, καθιερώνεται ψηφιακή πλατφόρμα ενημέρωσης Railway.gov.gr, με γεωεντοπισμό ακριβείας μέσω HEPOS και δυνατότητα προβολής της θέσης κάθε τρένου. Εγκαθίστανται κάμερες σε θαλάμους οδήγησης, σταθμαρχεία και κρίσιμες υποδομές, ενώ θεσπίζεται Ψηφιακό Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων και αυτοματοποιημένο σύστημα ειδοποιήσεων για παραβιάσεις.

2. Αυστηρότερη εκπαίδευση και αξιολόγηση προσωπικού
Στο πλαίσιο ενίσχυσης της ανθρώπινης ασφάλειας, θεσπίζονται υποχρεωτικές ψυχομετρικές, ιατρικές και λειτουργικές δοκιμασίες για όλους τους εργαζόμενους σε κρίσιμες θέσεις. Οι δοκιμασίες θα διενεργούνται με τη συμβολή των Ενόπλων Δυνάμεων.

Παράλληλα, εισάγεται ο ρόλος του Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας, με εξουσίες διευθυντή και δυνατότητα ακινητοποίησης συρμών σε περίπτωση κινδύνου. Η αξιολόγηση του προσωπικού ενισχύεται με ένα νέο σύστημα παρακολούθησης συμπεριφοράς και κυρώσεων, φθάνοντας ως την αναστολή της άδειας λειτουργίας εταιρειών σε περίπτωση συστηματικής αδράνειας.

3. Νέα εταιρική δομή και θεσμική θωράκιση
Ο ΟΣΕ μετατρέπεται σε «Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι Α.Ε.», με διοικητική αυτοτέλεια, ευέλικτες προσλήψεις και άνοιγμα σε στελέχη από τον ιδιωτικό τομέα και το εξωτερικό. Ταυτόχρονα, ενισχύονται η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Ατυχημάτων με νέες θέσεις και Μονάδα Επιθεωρητών.

Θεσπίζεται επίσης Ενιαίο Σχέδιο Αντιμετώπισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, που θα ενεργοποιείται με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων – κρατικών και ιδιωτικών – φορέων.

Με αυτό το σχέδιο νόμου, η κυβέρνηση επιχειρεί να κλείσει τις πληγές του παρελθόντος και να εισαγάγει ένα νέο πρότυπο ασφάλειας, τεχνολογικής διακυβέρνησης και λογοδοσίας για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους.

close menu