Με όπλο της Παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ που εκτιμάται ότι θα συνεισφέρουν στον όμιλο ροές 11 δισ. ευρώ, αλλά και ένα ισχυρό ανεκτέλεστο της τάξης των 7 δισ., η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με παρακαταθήκη τις ιστορικές επιδόσεις του 2024 με έσοδα 3,3 δισ. και κέρδη 818 εκατ, βρίσκεται προ των πυλών για νέα υψηλά κάνοντας στρατηγική στροφή προς επαναλαμβανόμενες ροές εσόδων και ενίσχυση της παρουσίας στον τομέα των παραχωρήσεων.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γ. Περιστέρης, στο πλαίσιο της τακτικής Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων της εισηγμένης ανέδειξε την ιδιαίτερη σημασία των Παραχωρήσεων και των ΣΔΙΤ, με τις σταθερές και επαναλαμβανόμενες ροές στη διάρκεια ζωής των συμβάσεων με τα έσοδα από τις υφιστάμενες παραχωρήσεις να εκτιμώνται σε 11 δισ. ευρώ, με καταλύτη την Αττική Οδό, ενώ δεν περιλαμβάνονται στον υπολογισμό αυτό το έργο στο Ελληνικό (IRC) και το αεροδρόμιο Καστελίου στην Κρήτη. Ο συγκεκριμένος τομέας συνεισφέρει πλέον άνω του 60% της λειτουργικής κερδοφορίας του ομίλου, με τη συμβολή του να αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω.
Έχοντας κλείσει το 2024 με ιστορικές επιδόσεις, που αποτυπώνονται σε έσοδα σχεδόν 3,3 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη 818 εκατ. ευρώ, η διοίκηση του ομίλου εκτιμά ότι τα θετικά αποτελέσματα θα συνεχιστούν και τη φετινή χρονιά. Ακόμη, καταγράφει ρεκόρ ανεκτέλεστου, που κινείται στην περιοχή των 7 δισ. ευρώ, με στόχο τη διαρκή ενίσχυσή του με νέα έργα σε Ελλάδα και εξωτερικό.
«Το 2024 άρχισε να αποτυπώνεται ξεκάθαρα ο μακροπρόθεσμος στρατηγικός στόχος της εταιρείας που ήταν να οικοδομήσουμε μια ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με σταθερές, προβλέψιμες και επαναλαμβανόμενες ροές. Μια εταιρεία-πρωταγωνιστή στις υποδομές και τις παραχωρήσεις, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε ολόκληρη τη Νότια και Νοτιοανατολική Ευρώπη», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Περιστέρης κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης της εταιρίας.
Ξεχωριστό σημείο της φετινής χρονιάς αποτέλεσε η πώληση της Τέρνα Ενεργειακής, μια εξέλιξη που -όπως τόνισε- δεν σηματοδοτεί αποχώρηση από τον ενεργειακό κλάδο. «Η πώληση ήταν αποτέλεσμα μιας μακράς, επιτυχημένης πορείας. Δεν σημαίνει ωστόσο ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εγκαταλείπει τον ενεργειακό της ρόλο – το αντίθετο, παραμένουμε παρόντες, με έμφαση σε απαιτητικά και τεχνικά σύνθετα έργα, όπως τα υπεράκτια αιολικά πάρκα», σημείωσε.
Σχετικά με τις επιμέρους συμβάσεις παραχώρησης, η διοίκηση του ομίλου εκτίμησε ότι στόχος είναι να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για την Εγνατία Οδό έως το τέλος έτους. Η καταβολή του τιμήματος (υπολογίζεται σε 1,35 δισ. ευρώ) θα μειώσει περαιτέρω το Δημόσιο χρέος. Αναμένονται και οι εγκρίσεις έως τις αρχές τρίτου τριμήνου. «Εμείς είμαστε έτοιμοι, τα κεφάλαια είναι διαθέσιμα και πρέπει να επενδυθούν, προσπαθούμε να βοηθήσουμε να κινηθεί η διαδικασία γρηγορότερα», σημείωσε.
Σε σχέση με τον ΒΟΑΚ (τμήμα Χανιά – Ηράκλειο), στελέχη της εταιρείας δήλωσαν ότι αποτελεί ένα πολύπλοκο και σύνθετο έργο, δεν έχει ξεκινήσει η σύμβαση (χρειάζονται απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές κ.α.), αναμένονται οι εγκρίσεις (π.χ. από DG COMP κ.α.) με την εκπλήρωση των προϋποθέσεων να αναμένεται προς το τρίτο τρίμηνο του έτους (ή αργότερα).
Ιδιαίτερη μνεία έγινε για την Αττική Οδό, όπου ολοκληρώθηκε και η συμφωνία εισόδου του Latsco Family Office με 10% στην εταιρεία παραχώρησης. Όπως τονίστηκε, η κυκλοφορία στον οδικό άξονα είναι αυξημένη, ενώ ο Γ. Περιστέρης ανέφερε ότι, «Είναι διεθνώς παρατηρημένο ότι ο κυκλοφοριακός φόρτος έχει συνάρτηση με το ΑΕΠ. Στους δρόμους που διαχειριζόμαστε έχει αυξηθεί, επεξεργαζόμαστε διάφορες προτάσεις βελτιώσεις μέσα στη ζώνη κατάληψης της Αττικής Οδού».
Όπως σημείωσε ο Γιώργος Περιστέρης, πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχουν γίνει κάποιες προτάσεις προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να υπάρξει βελτίωση των κυκλοφοριακών δεδομένων.
«Ήδη, η απόδοση του έργου υπερβαίνει τις προβλέψεις μας, ενώ αναμένουμε χρηματικές διανομές από την Αττική Οδό περίπου 60 εκατ. ευρώ εντός του 2025», πρόσθεσε στην ομιλία του ο κ. Περιστέρης.
Για την ουσιαστική αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, κομβικός είναι ο ρόλος της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης. Για το έργο έχει ήδη αναδειχθεί προσωρινός μειοδότης η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – AKTOR (πρώην Intrakat), με τις διαδικασίες να εκκρεμούν λόγω προσφυγής που έχει καταθέσει ο Δήμος Ηρακλείου στο Συμβούλιο της Επικρατείας, που το κρατούν «παγωμένο».
Η απόφαση του ΣτΕ αναμένεται στα τέλη του 2025. Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα οδικά έργα για το Λεκανοπέδιο, καθώς σχεδιάζεται εδώ και χρόνια με στόχο την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακά κορεσμένου κόμβου Μεταμόρφωσης στην Αττική Οδό, αλλά και του οδικού άξονα που ξεκινά από τη Λεωφόρο Κηφισίας.
Στον τομέα των κατασκευών, η ΤΕΡΝΑ επιβεβαιώνει -όπως είπε- τη θέση της ως η πιο αποτελεσματική εταιρεία της χώρας, με έργα υψηλής ποιότητας και απόλυτη ικανοποίηση των πελατών με το υφιστάμενο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων να κινείται πλέον στην περιοχή των 7 δισ. ευρώ και να εκτείνεται σε ορίζοντα πενταετίας, διασφαλίζοντας σταθερά και βιώσιμα περιθώρια κερδοφορίας.
Ενισχύει τη διεθνή της παρουσία
Εν τω μεταξύ, την περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας της στο εξωτερικό δρομολογεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με τον ισχυρό κατασκευαστικό όμιλο να προετοιμάζεται για την υπογραφή συμβάσεων σε δύο σημαντικά σιδηροδρομικά έργα στη Ρουμανία, συνολικού προϋπολογισμού που προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ. Αν δεν υπάρξουν απρόοπτα, οι σχετικές συμβάσεις αναμένεται να υπογραφούν έως τα τέλη του 2025.
Συγκεκριμένα, η ΤΕΡΝΑ έχει αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος, σε κοινοπραξία με την Alstom Romania, για δύο έργα συνολικού μήκους 83 χιλιομέτρων, τα οποία αφορούν τον σχεδιασμό και την πλήρη ανακατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș, τμήμα του ευρωπαϊκού διαδρόμου Orient/East-Med.
Τα έργα δημοπρατήθηκαν από τον κρατικό διαχειριστή σιδηροδρομικών υποδομών της Ρουμανίας CFR και περιλαμβάνουν τα εξής επιμέρους τμήματα:
LOT 1: Craiova – Filiași, με προϋπολογισμό 448.600 ευρώ
LOT 2: Filiași – Igiroasa, με προϋπολογισμό 206.363 ευρώ
Η φάση των μελετών προβλέπεται να διαρκέσει 12 μήνες, ενώ η περίοδος κατασκευής έχει οριστεί σε 36 μήνες. Πρόκειται για μια ακόμα στρατηγική κίνηση εξωστρέφειας από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία ενισχύει την παρουσία της στην ευρωπαϊκή αγορά υποδομών και διεκδικεί ενεργό ρόλο στην ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στον τομέα των κατασκευών,
Η ενέργεια
Σε σχέση με άλλες δραστηριότητες του ομίλου, εκτός παραχωρήσεων, για τη νέα μονάδα φυσικού αερίου σε συνεργασία με τη Motor Oil στην Κομοτηνή αναφέρθηκε ότι μπήκε σε λειτουργία και με αποδόσεις που ξεπερνούν όλες τις προδιαγραφές. Η νέα θερμοηλεκτρική μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή, ισχύος 877 MW, την οποία έχει αναπτύξει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε κοινοπραξία με τη Motor Oil και η οποία αποτελεί επένδυση 375 εκατ. ευρώ, αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία εντός του β’ εξαμήνου του έτους.
Επιπρόσθετα, ο όμιλος παραμένει ενεργός στην ενέργεια, παρά την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής, καθώς θα συνεχίσει να είναι παρόν σε σύνθετα και απαιτητικά έργα αντλησιοταμίευσης και τα υπεράκτια αιολικά πάρκα.
Τέλος, η Γενική Συνέλευση ενέκρινε τη διανομή μερίσματος 0,40 ευρώ ανά μετοχή εν η ημερομηνία αποκοπής θα είναι η 25η Ιουνίου. Σύμφωνα με τον κ. Περιστέρη ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει επιστρέψει 135 εκατ. στους μετόχους (π.χ. μερίσματα) τα τελευταία έτη (μαζί με τη χρήση 2024) κάτι που αναγνωρίζεται από την επενδυτική κοινότητα, όπως φάνηκε από την τελευταία επιτυχή διάθεση μετοχών μεταξύ θεσμικών επενδυτών.