Υπηρεσίες

Σε «ψηφιακό σκοτάδι» το Κτηματολόγιο. Σοβαρή τεχνική αστοχία και αβεβαιότητα για το χρόνο αποκατάστασης

Μια σοβαρή τεχνική βλάβη έχει προκαλέσει εδώ και αρκετές ημέρες σημαντικές δυσλειτουργίες στα ψηφιακά συστήματα του Ελληνικού Κτηματολογίου, με αποτέλεσμα την αναστολή εξυπηρέτησης πολιτών, επαγγελματιών και δημόσιων υπηρεσιών. Οι συναλλαγές σε πολλά κτηματολογικά γραφεία έχουν «παγώσει», ενώ η επίσημη ενημέρωση δίνεται κυρίως μέσα από συνεχείς τεχνικές ανακοινώσεις στον ιστότοπο του φορέα, χωρίς όμως να έχει υπάρξει μέχρι στιγμής αναλυτική τοποθέτηση για τα ακριβή αίτια της διακοπής.

Το πρόβλημα εμφανίστηκε αρχικά την Τρίτη 18 Ιουνίου, ενώ η κατάσταση επιδεινώθηκε τις επόμενες ημέρες, οδηγώντας τελικά στην πλήρη αναστολή της λειτουργίας για την Πέμπτη 20 Ιουνίου. Οι ανακοινώσεις του Κτηματολογίου μιλούν για «τεχνική βλάβη στο σύστημα αποθήκευσης», χωρίς να διευκρινίζεται αν πρόκειται για υλική φθορά, προβλήματα σε εφαρμογές ή για συνδυασμό παραγόντων.

Το ενδιαφέρον εστιάζεται πλέον στο κατά πόσο η κατάσταση αυτή ήταν προβλέψιμη και αν υπήρχαν προειδοποιήσεις. Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας και, όπως αναφέρει και το Έθνος, οι εργαζόμενοι του οργανισμού είχαν αποστείλει σχετική επιστολή στις 26 Μαΐου προς τη διοίκηση, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τον Πρωθυπουργό, εκφράζοντας ανησυχίες για την «οριακή κατάσταση» των πληροφοριακών συστημάτων, τη διακοπή συμβολαίων συντήρησης και την υποστελέχωση κρίσιμων διευθύνσεων πληροφορικής.

Όπως επισημαίνεται στην επιστολή, η βασική υποδομή του datacenter του Κτηματολογίου έχει παραμείνει ουσιαστικά αναλλοίωτη από το 2007, ενώ η τεχνική υποστήριξη και η ανανέωση του εξοπλισμού περιορίστηκαν σημαντικά μετά το 2014, κυρίως λόγω μνημονιακών περικοπών. Αν και την τελευταία χρονιά έγιναν κινήσεις ενίσχυσης με νέους servers και επικαιροποίηση πολιτικών ασφάλειας, φαίνεται πως το σύστημα είχε ήδη επιβαρυνθεί από τη συνεχή προσθήκη νέων εφαρμογών χωρίς επαρκή αρχιτεκτονικό σχεδιασμό ή εφεδρικές υποδομές.

Ανεξάρτητα από την τελική αιτία της βλάβης, αυτό που φαίνεται να αναδεικνύεται είναι ένα ευρύτερο ζήτημα λειτουργικής επάρκειας και τεχνολογικής ετοιμότητας του φορέα σε συνθήκες αυξημένης ζήτησης. Οι πολίτες, οι συμβολαιογράφοι, οι μηχανικοί και οι δικηγόροι, που εμπλέκονται σε μεταβιβάσεις ακινήτων και άλλες πράξεις, αναμένουν πλέον με αγωνία την αποκατάσταση, ενώ η διοίκηση του Κτηματολογίου καλείται να ενισχύσει την επικοινωνία και τη διαφάνεια γύρω από την εξέλιξη του ζητήματος.

close menu