Τεχνολογίες

Quartz: Η αληθινή απειλή για το Google είναι το ChatGPT

Η αντίστροφη μέτρηση για το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ που ετοιμάζεται να εκδώσει μια καθοριστική απόφαση στην μακροχρόνια αντι-μονοπωλιακή υπόθεση εναντίον της Google έχει ξεκινήσει.

Στην απόφαση που αναμένεται μέχρι τον Αύγουστο, ο δικαστής θα αποφασίσει αν η Google πρέπει να καταργήσει τις επικερδείς συμφωνίες της για την προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης και να πουλήσει τον browser Chrome.

«Αν θυμάστε την ιστορία του Σαμψών και της Δαλιδά, όπου η δύναμη του Σαμψών βρισκόταν στα μαλλιά του, τα “μαλλιά” της Google θα είναι η αναζήτηση», σχολίασε ο CEO της Egnyte, Βίνι Τζάιν.

Το α’ τρίμηνο του 2025, τα έσοδα της Google από διαφημίσεις έφτασαν τα 66,9 δισ. δολάρια, με 50,7 δισ. δολάρια να προέρχονται από την Αναζήτηση Google — χάρη κυρίως στην αδιαμφισβήτητη θέση της ως προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης σε προγράμματα περιήγησης και συσκευές.

Αυτή η προεπιλεγμένη θέση είναι η αθόρυβη μηχανή πίσω από την κυριαρχία της: Το 2022, η Google πλήρωσε στην Apple πάνω από 20 δισ. δολάρια για να είναι η προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης στο Safari, εξασφαλίζοντας το μερίδιο της εταιρείας στην αγορά των κινητών συσκευών.

Εδώ και χρόνια, οι ρυθμιστικές αρχές έχουν στρέψει την προσοχή τους στην Google λόγω της κυριαρχίας της στον τομέα της αναζήτησης – και του «διαφημιστικού αυτοκρατορικού» που έχει χτίσει πάνω σε αυτήν.

Η αναζήτηση δεν είναι πλέον συνώνυμη με την Google. Το ChatGPT και άλλα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης αρχίζουν να αποσπούν την επισκεψιμότητα και την προσοχή από τις παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης, απαντώντας απευθείας σε ερωτήσεις, παρακάμπτοντας τους μπλε συνδέσμους και αγνοώντας εντελώς τις διαφημιστικές θέσεις.

Σύμφωνα με μια πρόσφατη έκθεση της Mary Meeker, το ChatGPT έφτασε το ένα δισεκατομμύριο αναζητήσεις την ημέρα σε λιγότερο από δύο χρόνια. Η Google χρειάστηκε 11 χρόνια για να φτάσει αυτό το όριο.

Αλλά ανεξάρτητα από το αν η εταιρεία κερδίσει ή χάσει την αντιμονοπωλιακή υπόθεση, το βαθύτερο πρόβλημα παραμένει: η Google είναι χτισμένη γύρω από ένα διαφημιστικό μοντέλο που εξαρτάται από τον όγκο αναζήτησης, την προσοχή και τις ερωτήσεις με υψηλή πρόθεση.

Σε αντίθεση με τα καθαρά chatbots Τεχνητής Νοημοσύνης, τα οποία μπορούν να παρέχουν απαντήσεις χωρίς χορηγίες, η Google δεν μπορεί απλά να αποσυμφορήσει τη διεπαφή της χωρίς να κόψει τη ροή εσόδων που τροφοδοτεί την αυτοκρατορία της.

close menu