Υποδομές

Νίκος Ταχιάος: Μετασχηματισμός της Θεσσαλονίκης – Τα έργα που αλλάζουν το πρόσωπο της πόλης

Η Θεσσαλονίκη αλλάζει πρόσωπο. Από τις μεγάλες, εμβληματικές παρεμβάσεις μέχρι τις στοχευμένες δράσεις στην καθημερινότητα, χτίζουμε υποδομές που θα υπηρετούν την πόλη για δεκαετίες, υπογραμμίζει ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, σε άρθρο του στο 3ο τεύχος του περιοδικού Smart Cities, στο πλαίσιο μεγάλου αφιερώματος για τη συμπρωτεύουσα.

Διαβάστε αναλυτικά το άρθρο του υφυπουργού υποδομών, Νίκου Ταχιάου:

Η Θεσσαλονίκη αλλάζει. Εξελίσσεται. Όχι στα λόγια, αλλά στην πράξη. Για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, η πόλη βλέπει μεγάλα έργα υποδομής – κάποια μάλιστα είναι και από τα μεγαλύτερα ολόκληρης της χώρας – να προχωρούν ταυτόχρονα, να τηρούν χρονοδιαγράμματα και να δημιουργούν απτά αποτελέσματα στην καθημερινότητα.

Όσα για χρόνια παρέμεναν υποσχέσεις ή ημιτελείς κατασκευές, σήμερα, υπό τις Κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη, ολοκληρώνονται, στο πλαίσιο της στρατηγικής στόχευσης της αναβάθμισης της Θεσσαλονίκης σε μια σύγχρονη, βιώσιμη, ευρωπαϊκή μητρόπολη, με επίκεντρο τον πολίτη και τον σεβασμό στο περιβάλλον.

Το Flyover αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα αυτής της νέας εποχής. Η Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή οδός, βασική κυκλοφοριακή αρτηρία της πόλης, είχε ξεπεράσει τα όριά της εδώ και χρόνια. Με την αναβάθμισή της υφιστάμενης οδού και με τις νέες κατασκευές, το έργο συνολικού μήκους περίπου 13 χιλιομέτρων, εκ των οποίων 4 σε υπερυψωμένη γέφυρα, το λεγόμενο Flyover και με εννέα ανισόπεδους κόμβους, οκτώ νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες, η χωρητικότητα διπλασιάζεται, η κίνηση εκτρέπεται σε ποσοστό 35-40% και το κέντρο παρακάμπτεται. Παράλληλα, ενσωματώνονται σύγχρονα μέτρα οδικής ασφάλειας που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της εποχής και τις ανάγκες των πολιτών. Αυτό σημαίνει μικρότερο χρόνο μετακίνησης, μικρότερο κορεσμό, βελτιωμένη οδική ασφάλεια και μείωση των εκπομπών ρύπων.

To Flyover dεν είναι απλώς ένας νέος δρόμος, αλλά μια ουσιαστική αναβάθμιση της κινητικότητας που θα αποσυμφορήσει ολόκληρη την πόλη και θα αποκαταστήσει τη λειτουργικότητά της. Οι εργασίες προχωρούν με ταχείς ρυθμούς ούτως ώστε στις 16 Μαΐου 2027, όπως έχει δεσμευτεί ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης που έχει αναλάβει την κατασκευή και λειτουργία του για 26 χρόνια, το έργο να δοθεί στην κυκλοφορία.

Στο μέτωπο των αστικών μεταφορών, το Μετρό Θεσσαλονίκης πέρασε επιτέλους από τη θεωρία στην πράξη. Οι πολίτες χρησιμοποιούν ήδη ένα σύγχρονο, ασφαλές και αξιόπιστο μέσο που ανατρέπει ό,τι μέχρι σήμερα γνώριζαν ως καθημερινή μετακίνηση οι Θεσσαλονικείς, μειώνοντας την εξάρτηση από το αυτοκίνητο και απελευθερώνοντας πολύτιμο δημόσιο χώρο αλλά και ατομικό χρόνο. Η επέκταση προς Καλαμαριά, βρίσκεται ήδη σε πολύ προχωρημένο στάδιο και θα παραδοθεί τον ερχόμενο Φεβρουάριο, εντάσσοντας χιλιάδες κατοίκους της ανατολικής Θεσσαλονίκης στο δίκτυο.

Οι τρεις από τους 15 νέους συρμούς που θα ενισχύσουν την λειτουργία του, έχουν ήδη αφιχθεί στο αμαξοστάσιο Πυλαίας, ενώ παράλληλα, ολοκληρώθηκαν τα συνοδά υποστηρικτικά στον Σταθμό της Νέας Ελβετίας έργα για την καλύτερη εξυπηρέτηση και την μετεπιβίβαση των μετακινούμενων, και η κατασκευή της οδού Πόντου βρίσκεται σε εξέλιξη.  Συν τοις άλλοις, έχουν ήδη ξεκινήσει και οι μελέτες για τις επόμενες επεκτάσεις, ώστε το Μετρό να καλύψει ακόμα περισσότερες περιοχές και να αποτελέσει τον κορμό της αστικής συγκοινωνίας της πόλης. Σε κάθε βήμα, η επικοινωνία μας με τις δημοτικές αρχές είναι συνεχής και ουσιαστική, ώστε οι παρεμβάσεις να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων.

Η πόλη όμως δεν αναπτύσσεται απομονωμένα. Αποτελεί το μητροπολιτικό κέντρο μιας ευρύτερης περιφέρειας που χρειάζεται ασφαλείς, ταχείες και σύγχρονες συνδέσεις. Στο πλαίσιο αυτό, βρίσκεται σε εξέλιξη ο οδικός άξονας Μαυροβούνιο – Έδεσσα, η αναβάθμιση ουσιαστικά του ΕΟ2, που θα μειώσει δραστικά τον χρόνο πρόσβασης προς τη Δυτική Μακεδονία, θα περιορίσει το λειτουργικό κόστος των οχημάτων, βελτιώνοντας την ίδια στιγμή την οδική ασφάλεια και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της περιοχής, και ο άξονας Δράμα – Αμφίπολη, που θα δώσει αναπτυξιακή διέξοδο στην Ανατολική Μακεδονία, αναβαθμίζοντας την οδική σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία Οδό, και θα τονώσει τουριστικά τον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης.

Η ανάπτυξη, ωστόσο, δεν αποτυπώνεται μόνο σε χιλιομετρικές αποστάσεις. Η ποιότητα ζωής συνδέεται άμεσα με τις υποδομές της εκπαίδευσης. Σε εκτέλεση βρίσκεται η Σύμβαση για την μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία 17 σχολικών μονάδων σε 9 Δήμους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Πρόκειται για σύγχρονες εκπαιδευτικές δομές που προσφέρουν ασφαλές, λειτουργικό και δημιουργικό περιβάλλον μάθησης, ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις της εποχής και ενισχύοντας ουσιαστικά την εκπαιδευτική διαδικασία.

Σε όλα αυτά τα έργα, αλλά και σε όσα έργα υποδομών βρίσκονται σε εξέλιξη στην Επικράτεια, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν λειτουργεί ως απλός διαχειριστής, αλλά ως στρατηγικός συντονιστής. Σχεδιάζει, εξασφαλίζει τη χρηματοδότηση, τηρεί τα χρονοδιαγράμματα και ελέγχει την ποιότητα. Η στρατηγική μας βασίζεται σε τρεις σταθερές: να ολοκληρώνουμε ό,τι ξεκινάμε χωρίς εκπτώσεις, να σχεδιάζουμε έργα με βάση πραγματικές ανάγκες και να ενσωματώνουμε τη βιωσιμότητα σε κάθε στάδιο υλοποίησης.

Η Θεσσαλονίκη αλλάζει πρόσωπο. Από τις μεγάλες, εμβληματικές παρεμβάσεις μέχρι τις στοχευμένες δράσεις στην καθημερινότητα, χτίζουμε υποδομές που θα υπηρετούν την πόλη για δεκαετίες. Οι προκλήσεις παραμένουν, αλλά η κατεύθυνση που δόθηκε από τον Πρωθυπουργό είναι σαφής και την ακολουθούμε απαρέγκλιτα: συνεχίζουμε με τον ίδιο ρυθμό, με επαγγελματισμό, διαφάνεια και σεβασμό προς τους πολίτες, ώστε η Θεσσαλονίκη να γίνει η σύγχρονη, βιώσιμη μητρόπολη που όλοι αξίζουμε να ζούμε.

close menu