Έργα - Διαγωνισμοί

Νέο νομικό πλαίσιο για τις Δημόσιες Συμβάσεις. Επηρεάζονται άμεσα και τα ψηφιακά έργα

Εν μέσω καύσωνα (κυριολεκτικά και μεταφορικά όσον αφορά στα εσωτερικά του ΣΕΠΕ) πέρασαν σημαντικές θεσμικές και νομοθετικές αλλαγές στον νόμο 4412, που αφορούν στο νομικό πλαίσιο των Δημοσίων Συμβάσεων με άμεση επίδραση και στα υπό προκήρυξη ψηφιακά έργα.

Συγκεκριμένα ο νόμος 5218 /2025 που δημοσιεύτηκε στο  ΦΕΚ 125 Α/2025 αναφέρεται στην  αναμόρφωση του πλαισίου για την επαγγελματική κατάρτιση υπαλλήλων, που χειρίζονται δημόσιες συμβάσεις καθώς και  του πλαισίου για την προετοιμασία και την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων και την έννομη προστασία στον τομέα αυτό. Τα άρθρα 1-8 του νόμου αναφέρονται στην κατάρτιση και πιστοποίηση υπαλλήλων που χειρίζονται δημόσιες συμβάσεις, καθώς το Δημόσιο  πρέπει να διασφαλίζει ότι το προσωπικό, που είναι επιφορτισμένο με την υποστήριξη ή τη διενέργεια των διαδικασιών σχεδιασμού, ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων, διαθέτει την απαιτούμενη επαγγελματική κατάρτιση και εξειδίκευση. Τα άρθρα 9 έως 34 αφορούν σε τροποποιήσεις στην προετοιμασία και ανάθεση των δημοσίων συμβάσεων καθώς και στην έννομη προστασία στον τομέα αυτό.

Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων οι κυριότερες τροποποιήσεις, που επηρεάζουν διασταλτικά τα έργα Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αφορούν :

  • Στην προθεσμία άσκησης προδικαστικής προσφυγής κατά διακήρυξης διαγωνισμού  που επιτρέπεται μέχρι και δεκαπέντε (15) ημέρες από τη δημοσίευσή της στο ΚΗΜΔΗΣ. Η ως άνω προθεσμία ισχύει και για κάθε τροποποίηση της διακήρυξης διαγωνισμού.
  • Στην αναστολή προθεσμιών άσκησης προδικαστικής προσφυγής λόγω τεχνικής αδυναμίας Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων
  • Στην αναστολή προθεσμιών  προδικαστικής προσφυγής, λήψης προσωρινών μέτρων κλπ. κατά το διάστημα από 05 έως και 20 Αυγούστου
  • Στο ύψος του παραβόλου για την άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως  το οποίο  ανέρχεται σε ποσοστό μηδέν κόμμα πέντε τοις εκατό (0,5%) της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης και  δεν μπορεί να είναι κατώτερο από χίλια πεντακόσια (1.500) ευρώ και ανώτερο  από τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ.

Υπάρχουν και άλλες  τροποποιήσεις  που  αφορούν:

  • Στην χρήση του ΕΣΗΔΗΣ (Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 36 και παρ. 7 άρθρου 258 ν. 4412/2016)
  • Στη χρήση του ΚΗΜΔΗΣ ( Αντικατάσταση παρ. 5 άρθρου 38 ν. 4412/2016)
  • Στον ορισμό του ισοδύναμου οργανισμού αξιολόγησης και συμμόρφωσης (Αντικατάσταση παρ. 9 και προσθήκη παρ. 12 στο άρθρο 73 του ν. 4412/2016)
  • Στην ισχύ των αποδεικτικών μέσων κατά τον χρόνο υποβολής της προσφοράς ( Προσθήκη παρ. 12Α στο άρθρο 80 του ν. 4412/2016)
  • Στον τρόπος σύνταξης οικονομικών προσφορών για προμήθειες και υπηρεσίες  (Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 95 ν. 4412/2016)
  • Στις κυρώσεις ήσσονος αξίας ( Προσθήκη άρθρου 202Α στον ν. 4412/2016)
  • Στη συγκρότηση και τις αρμοδιότητες της ΕΑΔΗΣΥ (Τροποποίηση παρ. 1 και 4 και προσθήκη παρ. 13 στο άρθρο 348 και  της παρ. 2 άρθρου 347 ν. 4412/2016)
  • Στις δημοσιεύσεις διακηρύξεων στον περιφερειακό και τοπικό τύπο ( Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 377 ν. 4412/2016)

Με λίγα λόγια και όσον αφορά στις εταιρείες ΤΠΕ/ICT που ασχολούνται με έργα Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τα νομικά τμήματα και οι υπηρεσίες έργων δημοσίου, αν δεν έχουν πιάσει ήδη δουλειά, σίγουρα στις διακοπές τους θα έχουν τον νέο νόμο δίπλα με το πρωινό τους.

Γιάννης Χαλαβαζής

close menu