Υποδομές

Μετρό: Πού “τρέχουν” τα νέα έργα

Η ανάπλαση στο Ελληνικό βάζει στην πρώτη γραμμή τις νέες επεκτάσεις του Μετρό Αθήνας, με βασικό στόχο να συνδεθεί το δίκτυο με τον μεγάλο αστικό πόλο που διαμορφώνεται στα νότια.

Στο επίκεντρο μπαίνει η επέκταση Μετρό προς Γλυφάδα, ενώ παράλληλα «τρέχουν» τα έργα της Γραμμής 4 και προχωρά η διαγωνιστική διαδικασία για τη Γραμμή 2 προς Ίλιον.

Το μεγάλο στοίχημα στα νότια: επέκταση Μετρό προς Γλυφάδα με δύο κλάδους

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που παρουσιάζεται ως προτεραιότητα, η επέκταση προς Γλυφάδα προβλέπει δύο διακλαδώσεις:

  • έναν κλάδο προς Άνω Γλυφάδα
  • και έναν δεύτερο προς το κέντρο της Γλυφάδας, περνώντας μέσω της περιοχής του Ελληνικού

Με αυτή τη δομή, το Μετρό αποκτά για πρώτη φορά δύο κλάδους στην ίδια γραμμή, κάτι που αλλάζει τον συγκοινωνιακό χάρτη των νοτίων προαστίων.

Γραμμή 4: οι μετροπόντικες προχωρούν – πού βρίσκονται «Νίκη» και «Αθηνά»

Τα έργα της Γραμμής 4 του Μετρό προχωρούν με έντονους ρυθμούς, καθώς οι δύο μετροπόντικες ανοίγουν σήραγγες και «χτίζουν» το βασικό υπόγειο δίκτυο.

Ο ΤΒΜ «Νίκη» προς Κυψέλη και μετά… κέντρο

Ο μετροπόντικας «Νίκη» ξεκίνησε από το φρέαρ στο Άλσος Βεΐκου και έχει ήδη περάσει τον σταθμό Ελικώνος, πλησιάζοντας προς Κυψέλη, έχοντας κατασκευάσει περίπου 2,6 χλμ σήραγγας. Μετά την Κυψέλη συνεχίζει, αφού γίνουν οι απαραίτητες εργασίες συντήρησης, προς Δικαστήρια και στη συνέχεια προς τους σταθμούς:Αλεξάνδρας – Εξάρχεια – Ακαδημία – Κολωνάκι, με στόχο να ολοκληρώσει τη διαδρομή του έως το τέλος του 2026.

Ο ΤΒΜ «Αθηνά» από Κατεχάκη προς Ευαγγελισμό

Ο δεύτερος μετροπόντικας, η «Αθηνά», ξεκίνησε από το φρέαρ Κατεχάκη, έχει ξεπεράσει την Καισαριανή και κατευθύνεται προς τον νέο σταθμό Ευαγγελισμός, έχοντας ήδη ανοίξει περίπου 4,5 χλμ σήραγγας. Το χρονοδιάγραμμα τοποθετεί την ολοκλήρωση της πορείας του στις αρχές του 2026.

Σημειώνεται επίσης ότι, για λόγους χρόνου, οι μετροπόντικες περνούν από θέσεις μελλοντικών σταθμών πριν ολοκληρωθούν οι κύριες εκσκαφές τους – και η ίδια πρακτική αναμένεται να συνεχιστεί.

Τι «φρενάρει» κατά τόπους το έργο

Παρά την πρόοδο, σε ορισμένα σημεία προκύπτουν τεχνικές και διαδικαστικές δυσκολίες, όπως:

  • αρχαιολογικές εργασίες (π.χ. Πανεπιστημιούπολη),
  • τεχνικά ζητήματα υποδομών (π.χ. αγωγός της ΕΥΔΑΠ),
  • και εκκρεμότητες/ενστάσεις που επηρεάζουν περιοχές όπως ο Ευαγγελισμός.

Με βάση το ισχύον πλαίσιο, η συνολική ολοκλήρωση των έργων της Γραμμής 4 (στο τμήμα που υλοποιείται) τοποθετείται στα τέλη του 2029, εφόσον δεν εμφανιστούν απρόβλεπτες κατασκευαστικές δυσκολίες.

Γραμμή 2 προς Ίλιον: 4 χλμ επέκταση και 3 νέοι σταθμοί – πότε ξεκινά

Στα δυτικά προάστια, η βασική επέκταση που βρίσκεται «μπροστά» στη διαδικασία είναι η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον, μήκους περίπου 4 χλμ, με τρεις νέους σταθμούς:

  • Παλατιανή
  • Ίλιον
  • Άγιος Νικόλαος

Το έργο βρίσκεται σε διαγωνιστική φάση, με ολοκλήρωση του πρώτου σταδίου και μετάβαση στο επόμενο. Η εκτιμώμενη έναρξη κατασκευής τοποθετείται στο 2027, ενώ ο συμβατικός χρόνος παράδοσης υπολογίζεται σε 5 χρόνια.

Τι περιλαμβάνει ακόμη το πακέτο έργων

Μαζί με την επέκταση, ο σχεδιασμός «κουμπώνει» και σημαντικές υποστηρικτικές παρεμβάσεις:

  • επέκταση και εκσυγχρονισμός αμαξοστασίου στον Ελαιώνα (με επιπλέον χώρους),
  • αναβάθμιση/αντικατάσταση Η/Μ συστημάτων για τις Γραμμές 2 και 3,
  • καθώς και αναβάθμιση του ψηφιακού συστήματος μετάδοσης δεδομένων σε σταθμούς και υποδομές, με πρόβλεψη να γίνει η μετάβαση χωρίς διακοπή λειτουργίας.

Πού μπαίνουν οι νέοι σταθμοί στο Ίλιον

  • Παλατιανή: στη διασταύρωση Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου, με εισόδους και στις δύο πλευρές.
  • Ίλιον: στη διασταύρωση Θηβών και Ελαιών, με πρόβλεψη για μελλοντική ανταπόκριση με επέκταση της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη.
  • Άγιος Νικόλαος: κάτω από τμήμα της ομώνυμης οδού και κοντά σε διαμορφωμένους χώρους πρασίνου της περιοχής.

Επιπλέον, προβλέπεται και χώρος μετεπιβίβασης κοντά στην Παλατιανή, με υπόγειο πάρκινγκ και επιφάνεια που μπορεί να λειτουργήσει ως κόμβος λεωφορείων.

Οι «επόμενες μέρες» της Γραμμής 4: Μαρούσι, Εθνική Οδός και δυτικές επεκτάσεις

Η Γραμμή 4 δεν σταματά στο βασικό τμήμα. Ο σχεδιασμός την «ανοίγει» σε δύο μεγάλες κατευθύνσεις:

  • προς Μαρούσι – Πεύκη – Λυκόβρυση και κοντά στην Εθνική Οδό (βόρειο τόξο),
  • αλλά και προς τα δυτικά, με σενάρια που περνούν από περιοχές όπως Νέα Ιωνία, Νέα Φιλαδέλφεια και προς Πετρούπολη.

Παράλληλα, σε επίπεδο μελετών εξετάζονται και άλλες συνδέσεις (όπως η καλύτερη δικτύωση μεγάλων πόλων πολιτισμού και μετακίνησης), ωστόσο οι περισσότερες επεκτάσεις απαιτούν ωρίμανση μελετών και, κυρίως, εξασφάλιση χρηματοδότησης.

close menu