Σε τροχιά πλήρους μετασχηματισμού μπαίνουν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), με πρωτοβουλία και του υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να διατηρήσουν τον κοινωνικό τους ρόλο και να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους μέσα σε μια έντονα ανταγωνιστική και μεταβαλλόμενη αγορά.
Ο υπουργός Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, αναφερόμενος στις εξελίξεις και στο σταδιακό κλείσιμο ζημιογόνων καταστημάτων, τόνισε την ανάγκη αναδιάρθρωσης, επισημαίνοντας ότι ο κλάδος δέχεται ισχυρή πίεση από την εκτόξευση των δεμάτων και την κάθετη πτώση της παραδοσιακής αλληλογραφίας. Όπως σημείωσε, ο ρόλος του ταχυδρόμου εξελίσσεται και προσαρμόζεται στα ευρωπαϊκά δεδομένα.
«Είμαι υπέρ της αναδιάρθρωσης γιατί θέλω να επιβιώσει ο Οργανισμός. Ο ταχυδρόμος θα συνεχίσει να πηγαίνει πόρτα-πόρτα, αλλά η νέα εποχή περνά μέσα από λύσεις όπως τα shop-in-shop και οι συνέργειες με την τοπική αγορά», δήλωσε ο υπουργός.
Ο ίδιος υπογράμμισε πως το τοπικό κατάστημα ή το καφενείο σε μια μικρή κοινωνία μπορεί να λειτουργήσει ως κόμβος εξυπηρέτησης, καθώς διαθέτει κοινωνικό ρόλο που μπορεί να «μοχλευτεί» μέσω των ΕΛΤΑ. Παράλληλα άφησε αιχμές για ανεπαρκή επικοινωνία των αλλαγών με τις τοπικές κοινωνίες.
Το νέο μοντέλο: από το ταχυδρομείο στο σούπερ μάρκετ
Το μοντέλο shop-in-shop, το οποίο ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά, αποτελεί διεθνώς καθιερωμένη πρακτική. Προβλέπει ότι τα ΕΛΤΑ θα λειτουργούν μέσα σε υπάρχουσες επιχειρήσεις όπως σούπερ μάρκετ ή μικρά καταστήματα. Ο πολίτης θα μπορεί στον ίδιο χώρο να κάνει τις αγορές του και να χρησιμοποιεί ταχυδρομικές υπηρεσίες.
Εφόσον υιοθετηθεί ευρέως, τα σούπερ μάρκετ θα αποκτήσουν νέο ρόλο ως σημεία εξυπηρέτησης συναλλαγών, ενώ εξετάζεται και το ενδεχόμενο προμήθειας για τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο δίκτυο, με στόχο την ενίσχυση των συνεργασιών.
Διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες
Το Υπερταμείο, ως βασικός μέτοχος, ανακοίνωσε ότι η επόμενη φάση του σχεδίου περιλαμβάνει διαβούλευση με τοπικούς φορείς και κοινωνίες, με στόχο η αναδιάρθρωση να γίνει με συναίνεση και ενημέρωση. Ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, Γιάννης Παπαχρήστου, αναγνώρισε ότι ο αρχικός σχεδιασμός δεν υπολόγισε επαρκώς την ανάγκη προετοιμασίας των περιοχών.
Παράλληλα, θα πραγματοποιηθεί εκστρατεία ενημέρωσης για τις υπηρεσίες που ήδη προσφέρουν τα ΕΛΤΑ και για τον νέο τρόπο λειτουργίας.
Ψηφιακός μετασχηματισμός και νέες υπηρεσίες
Τα τελευταία χρόνια τα ΕΛΤΑ έχουν προχωρήσει σε σημαντικές τεχνολογικές αναβαθμίσεις:
Ενοποίηση με την ΕΛΤΑ Courier και δημιουργία ενός ισχυρού πόλου στην αγορά.
Παροχή τραπεζικών προϊόντων μέσω συνεργασίας με την Alpha Bank.
Εξοπλισμός των ταχυδρόμων με φορητά τερματικά και δυνατότητα ολοκλήρωσης υπηρεσιών με μία επίσκεψη κατ’ οίκον.
Τοποθέτηση έξυπνων θυρίδων PostBox σε πολλές περιοχές της χώρας.
Λειτουργία της εφαρμογής ELTA Fastpost για ηλεκτρονικό ραντεβού σε 74 καταστήματα.
Στο εσωτερικό του οργανισμού έχουν ήδη εφαρμοστεί μέτρα μείωσης κόστους, όπως η κατάργηση ζημιογόνων δραστηριοτήτων, πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας και εισαγωγή ρομποτικής στη διαλογή δεμάτων.
Οι προκλήσεις της επόμενης ημέρας
Παρά τις μεταρρυθμίσεις, η αγορά των ταχυδρομικών υπηρεσιών είναι ιδιαίτερα απαιτητική. Η αλληλογραφία έχει μειωθεί έως και 90%, η αγορά είναι πλήρως απελευθερωμένη και δεν επιτρέπονται κρατικές ενισχύσεις. Ταυτόχρονα, η ζήτηση για κατ’ οίκον παράδοση αυξάνεται, με τα ΕΛΤΑ ήδη να παραδίδουν στο σπίτι το 92% των συντάξεων και το 90% της αλληλογραφίας.
Η νέα στρατηγική στοχεύει στη διατήρηση των ΕΛΤΑ ως καθολικού παρόχου υπηρεσιών, μέσα από συνεργασίες, ψηφιακά εργαλεία και ισχυρή παρουσία στις τοπικές κοινωνίες.
