Υποδομές

Χρήστος Σταϊκούρας: Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρωτοπορεί στον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μιλάει αποκλειστικά στο ICTweekly και την Σοφία Μυττά για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του υπουργείου, τις δράσεις που υλοποιούνται και θα υλοποιηθούν μέσα στο 2024 και τις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρωτοπορεί στη συνολική προσπάθεια της Κυβέρνησης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους, σε άριστη συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αναπτύσσοντας πλήθος καινοτόμων υπηρεσιών. Όπως αναφέρει ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας, για το για το 2024 ετοιμάζονται επεκτάσεις υπαρχόντων και εισαγωγή νέων υπηρεσιών. «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και αφορά μια οριζόντια πολιτική. Αφορά όλους και όχι τους λίγους. Πρόκειται για μια εθνική στρατηγική, που έχει έντονο κοινωνικό και οικονομικό αποτύπωμα, που θα αλλάξει την εικόνα της Ελλάδας», επισημαίνει ο υπουργός.

ICTweekly: Πως έχει συμβάλλει ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός του κράτους στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ποιος είναι ο ρόλος των ψηφιακών τεχνολογιών στον τομέα ευθύνης σας;

Χρήστος Σταϊκούρας: Η ψηφιοποίηση των διαδικασιών στις μεταφορές και τις υποδομές διευκολύνει τις συναλλαγές των πολιτών και των επιχειρήσεων με τις υπηρεσίες, ενισχύει τη διαφάνεια, μειώνει τα διοικητικά κόστη και εκσυγχρονίζει τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρωτοπορεί στη συνολική προσπάθεια της Κυβέρνησης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους, σε άριστη συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αναπτύσσοντας πλήθος καινοτόμων υπηρεσιών, όπως:

  1. Στη νέα εφαρμογή MyAuto στο Gov.gr Wallet, αλλά και στην πλατφόρμα auto.gov.gr, έχουμε συγκεντρώσει όλη την πληροφορία που σχετίζεται με τα οχήματα, παρέχοντας στους χρήστες εύκολη πρόσβαση στο σύνολο των ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Με ενημέρωση για την άδεια κυκλοφορίας, τα τέλη κυκλοφορίας, την ασφάλιση, το ΚΤΕΟ και την ημερομηνία του επόμενου ελέγχου, καθώς και το αν το όχημα έχει τεθεί σε ακινησία.

Η ανταπόκριση των πολιτών επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι στο Gov.gr Wallet, 1.033.092 πολίτες έχουν ήδη «κατεβάσει» το δίπλωμα οδήγησης και 193.018 την εφαρμογή «MyAuto».

  1. Έχουμε κάνει ένα σημαντικό βήμα που θα συμβάλλει ουσιαστικά και στην οδική ασφάλεια, με την ψηφιοποίηση του Point System (Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών), το οποίο δίνει στον πολίτη πλήρη πρόσβαση στους πόντους, τις παραβάσεις και τυχόν αφαιρετήρια που σχετίζονται με την άδεια οδήγησης.
  2. Μόνο ψηφιακά, μέσω του gov.gr, πραγματοποιείται πλέον η έκδοση και η διακίνηση του πιστοποιητικού ταξινόμησης οχημάτων για τη χορήγηση άδειας και πινακίδων κυκλοφορίας. Πρόκειται για μια ψηφιακή υπηρεσία με σημαντική προστιθέμενη αξία στους τομείς της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας.

Μόνο το 2022 ταξινομήθηκαν σχεδόν 290.000 οχήματα. Μέχρι σήμερα οι συναρμόδιες υπηρεσίες για τη διαχείριση των οχημάτων εκτύπωναν και διακινούσαν περισσότερα από 800.000 έγγραφα το χρόνο.

Το Ψηφιακό Πιστοποιητικό Ταξινόμησης αφορά σε όλες τις κατηγορίες καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων που εισάγονται στη χώρα μας και με αυτό εκτελούνται οι απαραίτητες ενέργειες έως την υποβολή του στις αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειών, για τη χορήγηση της άδειας και των πινακίδων κυκλοφορίας.

  1. Διαθέσιμη είναι, πλέον, και στις 13 Περιφέρειες της χώρας, η ηλεκτρονική υπηρεσία για την άρση παρακράτησης κυριότητας επιβατικού ή δικύκλου οχήματος ιδιωτικής χρήσης, μέσω του gov.gr. Η νέα υπηρεσία αφορά στις περιπτώσεις οχημάτων που η μεταβίβαση της κυριότητας είχε πραγματοποιηθεί σε δόσεις και πλέον έχει καταβληθεί το σύνολο του οφειλόμενου τιμήματος.
  2. Επεκτείνεται σταδιακά, σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας, η ηλεκτρονική πληρωμή των τελών για τη μεταβίβαση οχήματος. Με τον τρόπο αυτό καθίσταται ασφαλέστερη και ταχύτερη η ψηφιακή μεταβίβαση οχημάτων.
  3. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει αναλάβει ηγετικό ρόλο στο Building Information Modelling (ΒΙΜ – Τεχνολογία Μοντελοποίησης). Σε συνεργασία με τη DG REFORM, έχει ήδη υλοποιήσει το εμβληματικό έργο με τίτλο «Ανάπτυξη Στρατηγικού Σχεδίου και Οδικού Χάρτη για την Εφαρμογή του BIM στην Ελλάδα». Το ΒΙΜ, μέσω της ψηφιακής προσομοίωσης στον σχεδιασμό και την κατασκευή των έργων, αποσκοπεί στη βελτίωση των διαδικασιών ανάθεσης μελετών, κατασκευής και συντήρησης έργων, αποτρέποντας λάθη, υπερβάσεις χρόνου και κόστους, σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής τους.

ICTweekly: Τι να περιμένουμε από τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό του Υπουργείου το επόμενο έτος; Ποιες καινοτόμες δράσεις υλοποιούνται αυτό το διάστημα;

Χρήστος Σταϊκούρας: Η Κυβέρνηση εξακολουθεί να θέτει ως κύρια προτεραιότητα την ψηφιοποίηση, ώστε να πετύχει μια δραστική μεταρρύθμιση του κράτους, μειώνοντας παράλληλα τη γραφειοκρατία και καθιστώντας τη δημόσια διοίκηση πιο αποτελεσματική. Σε αυτό το πλαίσιο, για το 2024 ετοιμάζουμε επεκτάσεις υπαρχόντων και εισαγωγή νέων υπηρεσιών. Ειδικότερα:

  1. Δημιουργούμε τη βάση δεδομένων για το Εθνικό Μητρώο Γεφυρών. Έως σήμερα η πολιτεία δεν γνωρίζει με ακρίβεια πόσες γέφυρες υπάρχουν και σε ποιά κατάσταση βρίσκονται. Αυτό τώρα αλλάζει. Οφείλουμε να έχουμε βιώσιμες και ανθεκτικές υποδομές τόσο για την ασφάλεια των πολιτών όσο και για την αντιμετώπιση των ακραίων φυσικών φαινομένων. Με το Εθνικό Μητρώο Γεφυρών, στο οποίο όλοι οι φορείς διαχείρισης γεφυρών θα καταχωρούν την ταυτότητα και τα τεχνικά στοιχεία των υφιστάμενων γεφυρών, θα γνωρίζουμε τον αριθμό τους και τα στοιχεία για την επιθεώρηση, την αξιολόγηση και τη συντήρησή τους.
  2. Προχωράμε στην εισαγωγή των ανέπαφων πληρωμών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Με το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο (e-ticket), οι επιβάτες θα μπορούν να ανοίγουν τις πύλες των μέσων μαζικής μεταφοράς με τη χρεωστική – πιστωτική τους κάρτα ή το «έξυπνο» κινητό τους τηλέφωνο. Η εφαρμογή του ανέπαφου ψηφιακού εισιτηρίου ξεκινά πιλοτικά στα λεωφορεία από και προς το Αεροδρόμιο, ενώ στόχος είναι να εφαρμοστεί σε όλο το δίκτυο (μετρό, ηλεκτρικό, τραμ, αστικά λεωφορεία και τρόλεϊ) έως το τέλος του έτους. Η υιοθέτηση του προγράμματος ανέπαφων πληρωμών θα συμβάλλει στην αναβάθμιση των υπηρεσιών των Μέσων Μεταφοράς προς το επιβατικό κοινό, ενώ θα προσφέρει το φθηνότερο οικονομικό πακέτο που είναι διαθέσιμο, βάσει της πολιτικής κομίστρου του ΟΑΣΑ.
  3. Δημιουργούμε τη διαδικτυακή Εφαρμογή Ψηφιακής Εξυπηρέτησης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για την εξ’ αποστάσεως υποβολή αιτήσεων και δικαιολογητικών από πολίτες και επιχειρήσεις προς τις υπηρεσίες του υπουργείου, με ταυτόχρονη ενημέρωσή τους για την πορεία της αίτησής τους μέσω sms ή e-mail.
  4. Ήδη ξεκίνησε η υλοποίηση του δεύτερου έργου για το Building Information Modelling (BIM), μετά την υπογραφή της σύμβασης τον Οκτώβριο του 2023. Το έργο, με τίτλο «Implementation of the BIM Roadmap in Greece, including pilot projects» είναι υψίστης σημασίας, καθώς σηματοδοτεί την εκκίνηση της εφαρμογής του Οδικού Χάρτη και την υλοποίηση τριών πιλοτικών έργων με χρήση BIM, έως το 2025.
  5. Η «Γεωπύλη Γεωχωρικών Δεδομένων», η οποία θα συμβάλλει στη σταδιακή ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του και στην ποιοτική αναβάθμισή τους, θα ενισχύσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και θα βελτιώσει τις παρεχόμενες ψηφιακές υπηρεσίες του Υπουργείου προς τα φυσικά πρόσωπα και τις επιχειρήσεις.
  6. Πρόθεσή μας είναι η μελλοντική χρήση δορυφορικών δεδομένων στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η οποία μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στη βέλτιστη εκτέλεση έργων στις υποδομές και στις μεταφορές. Βρισκόμαστε σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ώστε σε πρώτη φάση να καταγραφούν οι ανάγκες του υπουργείου σε Δορυφορικά Δεδομένα Παρατήρησης Γης και στη συνέχεια να υποστηριχθεί η χρήση αυτών.

ICTweekly: Πόσο έχει προχωρήσει ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας; Έχετε κάποια παραδείγματα από τον τομέα ευθύνης σας;

Χρήστος Σταϊκούρας: Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα πέτυχε μια αξιοσημείωτη αύξηση στη χρήση των ψηφιακών δημοσίων υπηρεσιών, η οποία αποτυπώνεται και στο εσωτερικό πεδίο, αλλά και σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με βάση τα στατιστικά στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η επίδοση της Ελλάδας στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση διαμορφώνεται στο 60% το 2022, σημειώνοντας σημαντική αύξηση κατά 8%, σε σύγκριση με το 2021. Μόλις λίγα χρόνια νωρίτερα, το 2017, το αντίστοιχο ποσοστό της χώρας μας βρισκόταν κάτω από το 50%.

Όσον αφορά στις ψηφιακές υπηρεσίες, πλήθος διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, διεξάγεται πλέον ηλεκτρονικά. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία:

  • έχουν εκδοθεί 709.824 προσωρινές άδειες οδήγησης, 125.849 αντίγραφα και αναθεωρήσεις αδειών οδήγησης και 5.426 κάρτες ψηφιακού ταχογράφου.
  • έχουν γίνει ηλεκτρονικά 49.416 μεταβιβάσεις επιβατικών ιδιωτικής χρήσεως και μοτοσυκλετών.
  • στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Μητρώου Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης (Μ.Υ.Φ.Α.Η.), καταγράφονται σήμερα 2.142 τοποθεσίες και 5.312 σημεία φόρτισης.

ICTweekly: Η έλλειψη δεξιοτήτων επηρεάζει τις ενέργειες στον τομέα ευθύνης σας;

Χρήστος Σταϊκούρας: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός επιδρά θετικά στην αποδοτικότητα, την παραγωγικότητα και την αποτελεσματικότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών στο Δημόσιο. Οι υπάλληλοι εξοικειώνονται με τη χρήση των νέων τεχνολογιών και προσαρμόζονται στον τρόπο λειτουργίας του ηλεκτρονικού συστήματος, που είναι μονόδρομος στο καθημερινό εργασιακό περιβάλλον. Ομοίως και οι πολίτες, κάνοντας χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών του Δημοσίου, απαλλάσσονται από την ανάγκη της φυσικής παρουσίας στις υπηρεσίες, εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα.

ICTweekly: Μέχρι το 2027 είναι εφικτό να ψηφιοποιηθεί το σύνολο των αλληλεπιδράσεων του κράτους, όπως αρχικά έχει προγραμματιστεί;

Χρήστος Σταϊκούρας: Η κυβερνητική πολιτική προωθεί εντατικά την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και γίνονται σημαντικές προσπάθειες για την ολοκληρωτική εφαρμογή της. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και αφορά μια οριζόντια πολιτική. Αφορά όλους και όχι τους λίγους. Πρόκειται για μια εθνική στρατηγική, που έχει έντονο κοινωνικό και οικονομικό αποτύπωμα, που θα αλλάξει την εικόνα της Ελλάδας.

Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εργαζόμαστε καθημερινά, με συντονισμένες προσπάθειες, στοχευμένα βήματα και αποφασιστικές ενέργειες, ώστε να πετύχουμε την καθολική επέκταση της ψηφιοποίησης και να αποκομίσουμε τα μέγιστα οφέλη.

close menu