Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα ασφαλών δορυφορικών επικοινωνιών έκανε ένα σημαντικό βήμα προόδου την περασμένη εβδομάδα με την ρηξικέλευθη εγκατάσταση του GOVSATCOM στην Κολωνία της Γερμανίας. Στην τελετή συμμετείχαν ανώτεροι εκπρόσωποι της ΕΕ, μεταξύ των οποίων η διευθύντρια για τον ασφαλή και συνδεδεμένο χώρο, Catherine Kavvada, ο εκτελεστικός διευθυντής του EUSPA, Rodrigo da Costa, και ο Hendrick Wüst, υπουργός-πρόεδρος της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας, και ο Matthias Hauer, κοινοβουλευτικός υφυπουργός, και ο Stéphane Beemelmans, αναπληρωτής πρόεδρος του εκτελεστικού συμβουλίου του DLR.
Λειτουργώντας από τον Ιανουάριο του 2026, το EU GOVSATCOM παρέχει ασφαλείς και αξιόπιστες υπηρεσίες δορυφορικών επικοινωνιών στα θεσμικά όργανα της ΕΕ και στις εθνικές δημόσιες αρχές που είναι αρμόδιες για αποστολές κρίσιμης σημασίας για την ασφάλεια και υποδομές ζωτικής σημασίας. Το σύστημα συγκεντρώνει την κυβερνητική ικανότητα δορυφορικών επικοινωνιών από τα συμμετέχοντα κράτη μέλη και τη θέτει στη διάθεση εξουσιοδοτημένων χρηστών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν διαθέτουν τη δική τους εθνική ικανότητα.
Επίγειες υποδομές στο επίκεντρο του GOVSATCOM της ΕΕ
Το EU GOVSATCOM βασίζεται σε μια ασφαλή πλατφόρμα που ονομάζεται «κόμβος» και συνδέει εξουσιοδοτημένους κυβερνητικούς χρήστες με συγκεντρωτική ικανότητα δορυφορικών επικοινωνιών από ολόκληρη την Ευρώπη. Εξασφαλίζει αξιόπιστη συνδεσιμότητα σε πραγματικό χρόνο για κρίσιμες αποστολές ασφάλειας και προστασίας, βελτιώνοντας την ανθεκτικότητα όταν οι επικοινωνίες είναι περισσότερο αναγκαίες.
Από τον Ιανουάριο του 2026, ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το Διαστημικό Πρόγραμμα (EUSPA) διαχειρίζεται έναν προσωρινό κόμβο GOVSATCOM, ο οποίος παρέχει ασφαλείς και οικονομικά αποδοτικές υπηρεσίες δορυφορικών επικοινωνιών στα κράτη μέλη της ΕΕ. Αυτή η προσωρινή υποδομή αντικαθίσταται σταδιακά από τις δύο μόνιμες επιχειρησιακές εγκαταστάσεις στην Αθήνα, την Ελλάδα και την Κολωνία, στη Γερμανία, μέσω των οποίων θα λειτουργεί ο κόμβος.
Και οι δύο εγκαταστάσεις θα ενισχύσουν τον πλεονασμό, θα βελτιώσουν την αξιοπιστία και θα διασφαλίσουν τη συνέχεια της υπηρεσίας σε ολόκληρο το κυβερνητικό δίκτυο επικοινωνιών της Ευρώπης. Αποτελούν βασική εξέλιξη του συστήματος, το οποίο επί του παρόντος συγκεντρώνει χωρητικότητα από πολλαπλούς δορυφόρους που λειτουργούν από διάφορες χώρες.
Το GOVSATCOM αποτελεί σημαντικό πρόδρομο του IRIS2, του κυρίαρχου συστήματος πολυτροχιακής επικοινωνίας της ΕΕ. Καθώς εξελίσσεται, ο χώρος της Κολωνίας θα εισαγάγει υψηλότερη αυτοματοποίηση, ισχυρότερα χαρακτηριστικά ασφαλείας και βελτιωμένες επιχειρησιακές επιδόσεις, ενισχύοντας τη μακροπρόθεσμη στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης στις διαστημικές επικοινωνίες.
Παρακολουθήστε το βίντεο για να μάθετε περισσότερα σχετικά με το GOVSATCOM ή επισκεφθείτε την ειδική ιστοσελίδα στον ιστότοπο για τα διαστημικά προγράμματα της ΕΕ.


