Με μια αναλυτική ανακοίνωση, σχετικά με τα έργα στη Βασιλίσσης Όλγας, η «Ανάπλαση Δημόσιων Χώρων Α.Ε.» εξηγεί το μέγεθος του έργου που πραγματοποιείται και το κόστος, ενώ μιλάει και για τον χρόνο που απαιτείται, μετά και τις αναφορές που έχει κάνει ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας, για καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση και παράδοση του δρόμου. Στο τέλος, η ανακοίνωση απαντά επίσης, σε αναφορές για καθυστερήσεις πληρωμών, λέγοντας πως τηρούνται κατά γράμμα οι διαδικασίες που επιβάλει η κείμενη νομοθεσία.
«Είναι γνωστό παγκοσμίως, ότι κάθε μέτρο γης της πόλης των Αθηνών, κρύβει ένα ανυπολόγιστης αξίας ιστορικό απόθεμα. Πολλώ, δε, μάλλον, στη σημερινή Λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας, σημείο που τελείωναν τα Θεμιστόκλεια τείχη της πόλης, το Βαλεριάνειο τείχος καθώς και κτίσματα ρωμαϊκών και βυζαντινών περιόδων», αναφέρει αρχικά και αμέσως μετά τονίζει:
«Η ανάπλαση της Λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας έχει ως αντικείμενο τη διαμόρφωση ενός χώρου ανοιχτού στο κοινό, που θα ενοποιεί το Ολυμπιείο με το Ζάππειο και τον Εθνικό Κήπο και θα ολοκληρώνει τον αρχαιολογικό περίπατο από τον Κεραμεικό ως το λόφο του Αρδηττού και το Παναθηναϊκό Στάδιο. Προάγοντας τη βιώσιμη κινητικότητα, θα δίνει προτεραιότητα στην κίνηση των πεζών καθώς και στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (Λεωφορεία, Τρόλεϊ και ΤΡΑΜ), ενώ θα εξασφαλίζει την απρόσκοπτη πρόσβαση για τα ΑμΕΑ σε όλη την έκταση του πεζοδρόμου.
Η αρχική μελέτη εκπονήθηκε με ανάθεση της «Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων Α.Ε.» κατά την περίοδο 2011-2014 και επικαιροποιήθηκε από την «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.» την περίοδο 2021-2022. Το έργο χρηματοδοτείται από το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Υποδομών και Μεταφορών 2021- (ΑΔΑ: 6ΣΛΝ46ΜΤΛΡ-ΖΛΔ) του Υπουργείου Μεταφορών.
Με την ολοκλήρωση των έργων, ο χώρος θα παραδοθεί εξ ολοκλήρου στους πεζούς, με εξαίρεση:
– Τις γραμμές ανόδου και καθόδου του Τραμ από και προς το Σύνταγμα.
– Μια λωρίδα ανόδου του Τρόλεϊ και ΜΜΜ από το Παγκράτι προς το Σύνταγμα.
Η συνολική συμβατική δαπάνη του έργου (σε συνέχεια ανοικτού μειοδοτικού διαγωνισμού), συμπεριλαμβανομένων απολογιστικών εργασιών (ανασκαφές αρχαιολογίας, προσωρινή μεταφορά τρόλεϋ, μετατόπιση ΟΚΩ κ.λ.π.), ανέρχεται στα 4.606.819,10 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Κατά την κατασκευή του έργου, πέραν της ανάπλασης, ενδεικτικά, αποκαταστάθηκαν ή ενισχύθηκαν σημαντικές υποδομές της οδού:
- Κατασκευάστηκε σύστημα αποχέτευσης ομβρίων, το οποίο ΔΕΝ υπήρχε.
- Τοποθετήθηκε φωτισμός, στην πλευρά ανόδου προς Σύνταγμα, ο οποίος ΔΕΝ υπήρχε.
- Αντικαταστάθηκαν αγωγοί φυσικού αερίου, οι οποίοι ήταν παλαιοί και εκτός προδιαγραφών ασφαλείας.
- Αποκατασταθήκαν φθορές στις στηρίξεις των τροχιών του ΤΡΑΜ.
- Αποκαλύφθηκαν, αξιολογήθηκαν, συντηρήθηκαν και θα αναδειχθούν αρχαιότητες, οι οποίες αποτυπώνουν το σύνολο της ιστορίας της πόλης των Αθηνών.
- Φυτεύτηκαν 160 δέντρα και περίπου 8.500 καλλωπιστικά φυτά, ενισχύοντας σημαντικά το πράσινο της πόλης.
Σημειολογικά και μόνο αξίζει να γίνει μια αναφορά σε δύο έργα αναπλάσεων, τα οποία εκτελούνται σε δυο διαφορετικά σημεία της πόλης, με έντονη την ύπαρξη αρχαιολογικού πλούτου, έτσι ώστε να γίνει ξεκάθαρο πως η πολιτιστική κληρονομιά της πόλης πρέπει να αποκαλυφθεί και να αναδειχθεί από τους ειδικούς και βέβαια αυτό απαιτεί χρόνο και δαπάνη. Οι περιοχές αυτές αφορούν στη:
– Λ. Βασιλίσσης Όλγας (κύριος έργου Ανάπλαση), με συμβατικό προϋπολογισμό (χωρίς ΦΠΑ), 4,6 εκ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων έργων αρχαιοτήτων), και υπογραφή σύμβασης 20/02/2023 (ΑΔΑΜ: 23SYMV012337153 2023-03-21). Απαιτείται συμπληρωματική δαπάνη για τα έργα των αρχαιοτήτων 0,7 εκ. ευρώ (περίπου 15% του αρχικού συμβατικού συνολικού προϋπολογισμού) και
– Πλατεία Θεάτρου (κύριος έργου Δ. Αθηναίων), με συμβατικό προϋπολογισμό (χωρίς ΦΠΑ), 0,8 εκ. ευρώ, υπογραφή σύμβασης 18-05-2022 (ΑΔΑΜ 22SYMV010596443 2022-05-20). Η απαίτηση της αποκάλυψης των αρχαιοτήτων έγινε με απευθείας διαπραγμάτευση, από τον Δ. Αθηναίων, με συμβατικό προϋπολογισμό ύψους 0,9 εκ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) (> 100% του αρχικού προϋπολογισμού του έργου), σύμβαση 25-4-2024 με ΑΔΑΜ : SYMV014676161 2024-4-26.
Και τα δυο έργα βρίσκονται σε εξέλιξη
Και η ανακοίνωση καταλήγει: «Να σημειωθεί τέλος, ότι αναφορικά με τις αιτιάσεις των καθυστερήσεων πληρωμών (όπως ο εργολάβος διατείνεται), από το ΔΣ της Ανάπλασης Δημοσίων Χώρων Α.Ε., τηρούνται κατά γράμμα οι διαδικασίες που επιβάλει η κείμενη νομοθεσία (σύνταξη ΑΠΕ, Γνωμοδότηση Τεχνικού Συμβουλίου του Υπουργείου Υποδομών, ΔΣ Ανάπλασης, Ελεγκτικό Συνέδριο και Υπογραφή Συμπληρωματικής Σύμβασης), διαδικασίες που εφαρμόσθηκαν από την πρώτη στιγμή της ανάληψης του έργου από την Ανάπλαση».