ICT plus
Τετάρτη, 21 Αυγούστου 2019

ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ

ΠΟΣΟ ΩΦΕΛΗΣΕ Η "ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ" ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ?
ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ (ΑΝΩ ΤΟΥ 70%)
ΠΟΛΥ (ΑΠΟ 60 ΕΩΣ 70%)
ΑΡΚΕΤΑ (ΑΠΟ 50 ΕΩΣ 60%)
ΜΕΤΡΙΑ (ΑΠΟ 40 ΕΩΣ 50%)
ΛΙΓΟ (ΑΠΟ 30 ΕΩΣ 40%)
ΚΑΘΟΛΟΥ (ΚΑΤΩ ΑΠΟ 30%)

ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ

31/1/2019
Εντονη αντίδραση του Στέλιου Ράλλη, ΓΓ Ψηφιακής Πολιτικής, με αφορμή άρθρο του δημοσιογράφου Βαγγέλη Μανδραβέλη στην εφημερίδα «Καθημερινή» για απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον διαγωνισμό των «Ψηφιακών Υπογραφών»

.

Την άμεση και έντονη αντίδραση του Γενικού Γραμματέα Ψηφιακή Πολιτικής του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Στέλιου Ράλλη, προκάλεσε χθεσινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή» του δημοσιογράφου Βαγγέλη Μανδραβέλη, με τίτλο «Μπλόκο από Ελεγκτικό Συνέδριο στον διαγωνισμό για την ψηφιακή υπογραφή».

Το ictplus.gr παραθέτει αυτούσια τα δύο κείμενα για να βγάλετε εσείς τα δικά σας συμπεράσματα.
Τα δικά μας σχόλια [ Διαβάστε τα ΕΔΩ ] δημοσιεύονται στην σχολιογραφική στήλη "παπα-γά(λ)λος"


Το δημοσίευμα της «Καθημερινής» είναι το ακόλουθο:

«Σκοντάφτουν» στο Ελεγκτικό Συνέδριο τα «εμβλήματικά» έργα πληροφορικής της κυβέρνησης. Πρόκειται για έργα πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία με ιδιαίτερη σπουδή προωθεί η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής. Φαίνεται, ωστόσο, να ακολουθούνται πλημμελείς διαδικασίες.

Αυτό φάνηκε στην περίπτωση του διαγωνισμού επιλογής αναδόχου για το έργο της υιοθέτησης των ψηφιακών υπογραφών στον δημόσιο τομέα. Το έργο, που μπορεί να ξεπεράσει τα 20 εκατ. ευρώ, «σκόνταψε» στο Ελεγκτικό Συνέδριο, που τώρα ζητεί την επανάληψη της διαδικασίας αξιολόγησης της μοναδικής προσφοράς που κατατέθηκε στον διαγωνισμό. Ειδικότερα, η απόφαση 22/2019 του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που αφορά τη διαδικασία αξιολόγησης για το «Υλοποίηση κεντρικού συστήματος διακίνησης εγγράφων, δρομολόγησης και διαλειτουργικότητας με απομακρυσμένες ψηφιακές υπογραφές καθώς και μηχανισμό υποστήριξής του (helpdesk)», επιβάλλει στο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και Τεχνολογιών Επικοινωνιών (ΥΨΗΠΤΕ) να ακυρώσει τη διαδικασία επιλογής του αναδόχου του έργου και να την επαναλάβει.

Υιοθετώντας την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο υπουργός ΨΗΠΤΕ Νίκος Παππάς ζήτησε την ακύρωση των πρακτικών της Επιτροπής Αξιολόγησης αναφορικά με την τεχνική προσφορά που υπέβαλε στον διαγωνισμό η ένωση εταιρειών ΟΤΕ - Βyte - Unisystems, της οικονομικής αξιολόγησης της προσφοράς της ίδιας ένωσης επιχειρήσεων, όπως και της απόφασης ανακήρυξης της ίδιας ένωσης επιχειρήσεων ως προσωρινής αναδόχου στον διαγωνισμό. Τέλος, ζητεί την ακύρωση του πρακτικού διενέργειας ελέγχου των δικαιολογητικών που κατέθεσε η ίδια ένωση των εταιρειών. «Αναπέμπουμε την υπόθεση στην ίδια επιτροπή, προκειμένου να επαναλάβει τη διαδικασία αξιολόγησης της προσφοράς της ως άνω ενώσεως (μοναδικής υποβληθείσας στον διαγωνισμό) από το σημείο στο οποίο εμφιλοχώρησε η πλημμέλεια που διαπιστώθηκε με την υπ’ αριθ. 22/2019 Πράξη του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αιτιολογώντας νομίμως και επαρκώς τις σχετικές κρίσεις της», αναφέρει η απόφαση που υπέγραψε χθες ο κ. Παππάς και η οποία αναρτήθηκε στη Διαύγεια.

Πάντως, χθες, η ηγεσία του ΥΨΗΠΤΕ «καρατόμησε» την Επιτροπή Αξιολόγησης του διαγωνισμού του έργου και όρισε νέα.

Σημειώνεται ότι πρόεδρος της αρχικής Επιτροπής Αξιολόγησης του διαγωνισμού για τις ηλεκτρονικές υπογραφές είναι ο σημερινός διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε. Πρόκειται για τον ερευνητή του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» Βασίλειο Γάτο, που θεωρείται άνθρωπος του περιβάλλοντος του υπουργού ΨΗΠΤΕ Ν. Παππά. Σημειώνεται ότι υπό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο βρίσκονται άλλα δύο «εμβληματικά» έργα της κυβέρνησης. Πρόκειται για το έργο του «ηλεκτρονικού διαιτητή» (Video Assistant Referee - VAR) και του συστήματος ηλεκτρονικής καταγραφής των πωλήσεων έντυπων μέσων ενημέρωσης (εφημερίδες, περιοδικά κ.λπ.). Τα έργα προϋπολογισμού άνω των 30 εκατ. ευρώ φαίνεται να αντιμετωπίζουν αιτιάσεις κρατικής ενίσχυσης και παραβίασης κανόνων ανταγωνισμού.



Η απάντηση του Γενικού Γραμματέα Ψηφιακής Πολιτικής του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Στέλιου Ράλλη στο δημοσίευμα:

Το δημοσίευμα, που αποτελεί συνέχεια παρόμοιων διαστρεβλωτικών -για τις δράσεις μας- άρθρων, τα οποία φιλοξενούνται στην εν λόγω εφημερίδα, αναφέρεται στο διαγωνισμό του έργου για την ψηφιακή υπογραφή στο Δημόσιο, η οποία -αν και προβλεπόταν νομοθετικά από το 2001- υλοποιείται για πρώτη φορά τώρα και θα εξοικονομεί 380 εκατ. ευρώ ετησίως.

Αφού σημειώσουμε την αντιδεοντολογική συμπεριφορά του συντάκτη, ο οποίος δεν φρόντισε, ως όφειλε, να ζητήσει επίσημο σχολιασμό για το θέμα πριν τη δημοσίευση του άρθρου, παρά προσπάθησε να καλυφθεί πίσω από ένα ελλιπές -ως προς τη στόχευση (προετοιμασία δημοσιεύματος) και τις πληροφορίες που ζητούσε- γραπτό μήνυμα προς το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου αργά το βράδυ της προηγούμενης ημέρας και ενώ η εφημερίδα βρισκόταν πιθανόν σε διαδικασία εκτύπωσης, ενημερώνουμε προς αποκατάσταση της αλήθειας:

1. Οι συμβάσεις που συνάπτουν τα Υπουργεία, εφόσον πληρούν τα κριτήρια της κείμενης νομοθεσίας, βασικό εκ των οποίων και η αξία αυτών, υποβάλλονται σε προσυμβατικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Το δε Υπουργείο ΨΗΠΤΕ τηρεί απαρέγκλιτα τις προβλέψεις της σχετικής νομοθεσίας και αυτό έπραξε στην περίπτωση του έργου “Υλοποίηση Κεντρικού Συστήματος Διακίνησης Εγγράφων, Δρομολόγησης και Διαλειτουργικότητας με απομακρυσμένες ψηφιακές υπογραφές καθώς και Μηχανισμό Υποστήριξής του (helpdesk)”.
2. Δεν υπήρξε καμία “ιδιαίτερη σπουδή”, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, δεδομένου ότι ακολουθήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες από τον ν. 4412/2016 περί Δημοσίων Συμβάσεων Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών. Το τεύχος της προκήρυξης τέθηκε σε διαβούλευση στις 8 Μαΐου 2018. Έχουν μεσολαβήσει επτά (7) μήνες και ο σχετικός φάκελος υποβλήθηκε για έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο στις αρχές του 2019.
3. Εσφαλμένα αναφέρεται στο δημοσίευμα ότι ο προϋπολογισμός του έργου μπορεί να ξεπεράσει τα 33 εκατ. ευρώ. Ο συνολικός προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 19,3 εκατ. ευρώ.
4. Το Ελεγκτικό Συνέδριο με την Πράξη 22/2019 δεν θέτει ζήτημα ακύρωσης της διαδικασίας επιλογής του αναδόχου του έργου. Ως εκ τούτου αυθαίρετα αναφέρεται ότι “η απόφαση 22/2019 του Ελεγκτικού Συνεδρίου […] επιβάλλει στο Υπουργείο ΨΗΠΤΕ να ακυρώσει τη διαδικασία επιλογής του αναδόχου του έργου”. Το Υπουργείο έχει ήδη δρομολογήσει την, προβλεπόμενη από το νόμο, διαδικασία “θεραπείας”.
5. Αναφορικά με τους ισχυρισμούς περί “καρατόμησης” της Επιτροπής Αξιολόγησης του διαγωνισμού του έργου, επισημαίνεται ότι ο διορισμός και η αντικατάσταση των μελών των Επιτροπών διενεργούνται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στους νόμους 2690/1999 και 4412/2016.
6. Ως προς τα δυο αλλά έργα, “Ψηφιακός Μετασχηματισμός Ελληνικού Ποδοσφαίρου με σύγχρονα Ψηφιακά Μέσα ΤΠΕ” (Var) και “Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης εντύπων” (Barcode), ενημερώνουμε ότι ουδέποτε ετέθη θέμα “αιτιάσεων κρατικών ενισχύσεων και παραβίασης κανόνων ανταγωνισμού”, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα. Οι ισχυρισμοί του δημοσιογράφου δεν τεκμηριώνονται και δεν έχουν ουδεμία σχέση με την πραγματικότητα. Επιπροσθέτως, τα δύο έργα δε βρίσκονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως εσφαλμένα αναφέρεται, αλλά σε φάση ολοκλήρωσης της αξιολόγησης.

Κλείνοντας, να σημειώσουμε πως πριν το 2015 τα χρήματα των Ελλήνων φορολογούμενων δεν επενδύονταν σε σύγχρονα και παραγωγικά έργα, αλλά σε έργα κατακερματισμένα και παρωχημένα τεχνολογικά, εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος και της εξυπηρέτησης των πολιτών.

Το σύγχρονο μοντέλο παραγωγής έργων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) βασίζεται στην ορθολογική χρήση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και στη βέλτιστη αξιοποίηση των πόρων του ΕΣΠΑ 2014-2020, ώστε επιτευχθεί τόσο η βιωσιμότητα των έργων όσο και η διαλειτουργικότητα των συστημάτων του Δημοσίου.

Αυτό ενοχλεί, προφανώς, όσους είχαν συνηθίσει ένα Δημόσιο που πλήρωνε αφειδώς δύο και τρεις φορές το ίδιο έργο πληροφορικής και προμηθευόταν παρωχημένα λογισμικά.

Η νέα προσέγγιση επιφέρει ένα ισχυρό πλήγμα στην ψηφιακή διαπλοκή.

Ανεξαρτήτως των αντιδράσεων, εμείς θα επιμείνουμε στον ανθρωποκεντρικό και ενιαίο σχεδιασμό των έργων ΤΠΕ εστιάζοντας στην μεγιστοποίηση της αποδοτικότητάς τους και στην εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων».


ΑΡΧΕΙΟ - ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ

<< αρχική < προηγούμενη 1 / 164 επόμενη > τελευταία >>