ICT plus
Σάββατο, 24 Φεβρουαρίου 2018

ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ

ΠΟΣΟ ΩΦΕΛΗΣΕ Η "ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ" ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ?
ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ (ΑΝΩ ΤΟΥ 70%)
ΠΟΛΥ (ΑΠΟ 60 ΕΩΣ 70%)
ΑΡΚΕΤΑ (ΑΠΟ 50 ΕΩΣ 60%)
ΜΕΤΡΙΑ (ΑΠΟ 40 ΕΩΣ 50%)
ΛΙΓΟ (ΑΠΟ 30 ΕΩΣ 40%)
ΚΑΘΟΛΟΥ (ΚΑΤΩ ΑΠΟ 30%)

ΠΑΠΑ-ΓΑΛ(Λ)ΟΣ

11/2/2018
ΜΙΝΙ VIEW MASTER No 6









Δεν ξέρετε πως περιμένω να "ζωντανέψει"σε virtual reality 
η "εθνική" του ρεμπέτικου της άνω φωτό, όπου διακρίνονται οι: 
Κερομύτης, Χατζηχρήστος, Μητσάκης, Παπαϊωάννου, Μανίσαλης,
Περιστέρης, Αργύρης Βαμβακάρης, Μάρκος Βαμβακάρης, Ποτοσίδης,
Ρούκουνας και Κασιμάτης στις Τζιτζιφιές το 1948
για να μπορέσουμε 
να την δούμε και να την νοιώσουμε την μυσταγωγία
στην ταβέρνα του Καλαματιανού. 

 


Eίπαμε σήμερα και εν όψει της Καθαράς Δευτέρας
να σας "κεράσουμε" ένα  mini View Master,
καθώς την προηγούμενη Πέμπτη [ στις 8 Φεβρουαρίου 1972 ]
συμπληρώθηκαν 46 χρόνια από την αποδήμιση εις Κύριον, 
του Μάρκου Βαμβακάρη,
του πατριάρχη του ρεμπέτικου τραγουδιού.

Μιας ιδιαίτερης μουσικής έκφρασης,
που από τις φυλακές του Μεντρεσέ στην Πλάκα,
στα μέσα του 19ου αιώνα και
τα «μουρμούρικα» τραγούδα των βαρυποινιτών,
αναδημιουργήθηκε με νέες επιρροές ως "ρεμπέτικο" και 
εκατό χρόνια μετά, στις σπηλιές της Πειραϊκής και
στους τεκέδες του Πειραιά, στις ταβέρνες της Δραπετσώνας και
στο μουράγιο του λιμανιού, μεγαλούργησε
επιρρεάζοντας καταλυτικά την ελληνική λαϊκή μουσική.

Σήμερα το ρεμπέτικο, 
πλην της πανεθνικής και παγκόσμιας αναγνώρισης
αποτελεί αντικείμενο διεθνών πανεπιστημιακών ερευνών και
μουσικών αναζητήσεων σε όλο τον κόσμο.

Φυσικά ο Μάρκος, ο Δελιάς,  ο Μπάτης και
ο Παγιουμτζής
[ ο θρυλικός "Τεμπέλης" ]
που δημιούργησαν της περίφηση "Τετράδα", 
όλη η ρεμπετοπαρέα, το λούμπεν προλεταριάτο,
οι θαμώνες των κουτουκιών και των τεκέδων
που τους άκουγαν πριν εβδομήντα και βάλε χρόνια πίσω,
δεν φαντάζονταν ότι θα έιχαν τέτοια κοινωνική και
καλλιτεχνική καταξίωση από τα τραγούδια τους,
που είχαν πηγή και έμπνευση έναν κόσμο,
που δεν είχε στον ήλιο μοίρα.

Ολος αυτός ο πρόλογος
για να σας πούμε ότι μια αλλιώτικη συναυλία
με ρεμπέτες της νέας γενιάς και
με το κοινό να κινείται ελεύθερα,
απολαμβάνοντας μεζέδες και ποτά
θα γίνει στην Αίθουσα Βanquet
στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Οι Rebetien, το Τρίο Κατάρα και
η Ρεμπέτικη Μπάντα από την Ελλάδα
δίνουν ραντεβού με τους Kosmokratores από το Βέλγιο
την Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου και παίζουν ρεμπέτικο
με διάθεση ανανέωσης αλλά και με γνώση,
αποδεικνύοντας τη διαχρονικότητά του. 

Ολοι όσοι θέλουν μία
πιο «αστική» προσέγγιση του ρεμπέτικου
[ Εμάς δεν μας πολυχρειάζεται, 
γιατί το ρεμπέτικο το ζούμε στον Πειραιά ]
δεν έχετε παρά να πάτε στο Μέγαρο.

Και μια που μιλάμε για γνήσιο λαϊκό τραγούδι,
στον Πειραιά κατοικούσαν και δημιουργούσαν
 δύο κορυφαίοι δημιουργοί :

 Ο Μάρκος Βαμβακάρης,   ζούσε στο Κερατσίναι
σε ένα προσφυγικό χαμόσπιτο [ Δείτε το
ΕΔΩ όπως ήταν πριν χρόνια ],
ρημαγμένο και περιφρονημένο από την αδιαφορία των κρατούντων,
αλλά και όσων αυτοαναγορεύονται σε κίνσορες του λαϊκού πολιτισμού,
το οποίο θα έπρεπε να ήταν τόπος προσκυνήματος και βωμός της
ελληνικής εθνικής πολιτισμικής ταυτότητας.

και

Ο Στέλιος Καζαντζίδης , που η τελευταία του κατοικία
ήταν στην ομόνυμη οδό στον Κορυδαλλό.

Βρήκαμε στο enikos.gr την
αποκλειστικ'η δημοσίευση αποσπασμάτων
από το νέο βιβλίο του Γιώργου Λιανή,
«
Στέλιος Καζαντζίδης»,
που δίνει μία διαφορετική ματιά
στο «φαινόμενο» Στέλιος Καζαντζίδης και
σε όσα έζησε τα 32 χρόνια,
που υπήρξαν φίλοι με τον Καζαντζίδη.

Εμείς σας έχουμε μία μικρή
  πειραιώτικη λεπτομέρεια
από την ζωή του Στέλιου.

Στον Κορυδαλλό, στην συμβολή 
των οδών Σωκράτους και Κύπρου,
υπάρχει η ταβέρνα «Ο κουμπούρας».
Αρχικά, η ταβέρνα στεγαζόταν στην οδό Γούναρη,
στο υπόγειο της «Μακράς Στοάς», μέχρι που
ο βομβαρδισμός της πόλης από τους Γερμανούς την κατέστρεψε.

Από το 1954 το οινοπωλείο του Πειραιά
μετακόμισε στην σημερινή του θέση,
πάνω από το γήπεδο της Προοδευτικής στον Κορυδαλλό.

Αν σας βγει ο δρόμος σας, επισκεφθείτε
την Ταβέρνα "Ο Κουμπούρας" στον Κορυδαλλό,
[ στην γωνία Σωκράτους και Κύπρου ]
λίγα μέτρα μακριά από το σπίτι του Στέλιου,
για να βρεθείτε στον χώρο που συναντήθηκαν
ο Στέλιος Καζαντζίδης με τον Ακη Πάνου.

Ηταν ένα βράδυ που γράφτηκε στην ιστορία,
όταν ο Ακης Πάνου πηγαινοερχόταν
από τις φυλακές το Κορυδαλλού στο Κρατικό Νοσοκομείο
χτυπημένος από τον καρκίνο.

Δείτε
ΕΔΩ και ΕΔΩ στο βίντεο της εκπομπής
η "Μηχανή του χρόνου", τις λεπτομέρειες
αυτής της μοναδικής ιστορικής βραδιάς.
Δείτε πως είναι σήμερα
ΕΔΩ η παλιά ταβέρνα.

Επίσης να σας πούμε και μία άλλη μικρή λεπρομέρεια:

O Μάρκος Βαμβακάρης και ο Στέλιος Καζαντζίδης
δεν συναντήθηκαν ποτέ καλλιτεχνικά,
καθώς ο Καζαντζίδης θεωρούσε το ρεμπέτικο
"παρακατιανό" και "μπερδεμένη μουσική".
Δείτε
ΕΔΩ σχετική μαρτυρία του.

Αν και βαθιά μέσα του
ο Καζαντζίδης σεβόταν τον Μάρκο Βαμβακάρη,
ελάχιστες φορές είπε τραγούδια του.
Πολλοί μάλιστα υποστηρίζουν ότι ο Καζαντζίδης
ποτέ δεν είπε τραγούδια του Μάρκου Βαμβακάρη.
Μπορεί και να είναι σωστό.


Εμείς παραθέτουμε δύο τραγούδια
που χρεώνονται στον Μάρκο
τα οποία τραγούδησε ο Στέλιος

Το πρώτο είναι
το "Βαθιά στην Θάλασσα θα πέσω", [
ΕΔΩ ]
που πιστώνεται στον Γιώργο Ζαμπέτα,
αν και υπάρχουν πολλοί που υποστηρίζουν ότι 
είναι δημιούργημα του Μάρκου.

Το ακούτε 
ΕΔΩ από τον Μάρκο.

Για την ιστορία ο Ζαμπέτας είχε γράψει κάπου στο 1960
δύο ζεϊμπέκικα στα ίδια "πατήματα".
το "Αν θες φαρμάκι ρίξε μου"
ΕΔΩ και
το "Ένας τσιγγάνος πέθανε"
ΕΔΩ.
Το τελευταίο έχει σχεδόν ίδια μουσική
με το "Βαθειά στη θάλασσα θα πέσω".
Ο Ζαμπέτας εν τω μεταξύ σε αρκετά τραγούδια
χρησιμοποιεί παρόμοιες μελωδίες όπως
στα "Δειλινά"
ΕΔΩ και στα "Ξημερώματα" ΕΔΩ.

Το δεύτερο τραγούδι είναι

το "Ενας μάγκας στον Βοτανικό" [ ακούστε το
ΕΔΩ ]. 
από τον Καζαντζίδη σε στίχους και μουσική του Μάρκου Βαμβακάρη

Το τραγούδι αυτό έχει αρκετές
διαφορετικές παραλλαγές σε στίχους 
ακούστε το
ΕΔΩ σε ερμηνεία
με άλλους στίχους από τον Στράτο Παγιουμτζή.  
Μία από αυτές με στίχους, που χρεώνονται 
στον Χαράλαμπου Βασιλειάδη και στον Σπύρο Περιστέρη.
Την ακούτε 
ΕΔΩ, με τον Ζαμπέτα στο μπουζούκι 


ΕΔΩ μία άλλη εκτέλεση με τους άλλους στίχους
με συνοδεία κιθάρας από τον Ζαχαρία Κασιμάτη
σε μουσική Σπύρου Περιστέρη το 1934,
 που θεωρείται από πολλούς ως η πρώτη εκτέλεση.


Υπήρξαν επίσης και  
"σμυρνέϊκες" ερμηνείες
ΕΔΩ  από τον Τζιμ Αποστόλου στις ΗΠΑ [ EΔΩ Βιογραφία ] και
ΕΔΩ  από τον Ζαχαρία Κασιμάτη [ EΔΩ η Βιογραφία του ] 


Και
ΕΔΩ  κυριολεκτικά η "εκτέλεση" του τραγουδιού
από  τον  Σπύρο Ζαγοραίο, που του έβγαλε
κυριολεκτικά τα μάτια, με στίχους "σκουπίδια",
οι οποίοι δυστυχώς έχουν απήχηση σε ορισμένους.
[ προφανώς είναι η γνώμη μας, χωρίς να θίγουμε κανέναν ]

Τελιώνοντας να πούμε πως
η πατρότητα του τραγουδιού
διεκδικείται από πολλούς.
Κατά μία εκδοχή η μουσική είναι τούρκικη των αρχών του 1930,
ενώ άλλη εκδοχή αναφέρει ότι έχει βασιστεί
πάνω στο εμβληματικό και μοναδικό 
"Ταξίμι Ζεϊμπέκικο" του Μάρκου Βαμβακάρη.

το οποίο ακούτε ΕΔΩ 

Κανείς δεν μπορεί να πεί με σιγουριά.
Για εμάς τους Πειραιώτες
 το τραγούδι τόχει "σφραγίσει" ο Μάρκος.


’υτά τα ελαχιστότατα για
 τις δύο κορυφαίες περοσωπικότητες
 του ρεμπέτικου και του λαϊκού τραγουδιού,
που έζησαν και δημιούργησαν στον Πειραιά:
τον Μάρκο Βαμβακάρη και
τον Στέλιο Καζαντζίδη.


Επί τη ευκαιρία μια που μιλάμε για Πειραιά,
να σας πούμε ότι η "παξιμαδοκλέφτρα" [ ΕΔΩ ]
από την οποία πήρε το όνομά του το ομώνυμο τραγούδι,
προέρχεται από τα Βούρλα, μία κακόφημη περιοχή
στα όρια της πόλης.

Διαβάστε  Ε Δ Ω  την λεπτομερή ιστορία του τραγουδιού,
της εποχής του, της προέλευσης και της ονομασίας του.
 

Γειά χαραντάν . . .





Σχόλια αναγνωστών
Αν θέλεις να προσθέσεις το δικό σου σχόλιο, θα πρέπει να κάνεις login !
Αν θέλεις να γίνεις μέλος κάνε κλίκ εδώ !

ΑΡΧΕΙΟ - ΠΑΠΑ-ΓΑΛ(Λ)ΟΣ

<< αρχική < προηγούμενη 1 / 198 επόμενη > τελευταία >>